11 positieve effecten van loyale klanten

Loyale klanten zijn ondergewaardeerd. Zo dat is eruit! Ik vind dat wij ondernemers loyale klanten te veel voor lief nemen. Een loyale klant is in dit tijdperk zeer uniek. Denk aan de prijstransparantie, de hoge service die klanten verwachten en de enorme concurrentie op de markt. Er zijn genoeg redenen om over te stappen! Daarom vertel ik je in deze blog de 11 positieve effecten van een loyale klant. Zodat jij aankomende tijd weer wat aandacht geeft aan de klanten, want ze leveren je ontzettend veel op. 

1. Ze komen vaker bij je terug

Omdat een loyale klant niet snel gaat zoeken naar andere bedrijven, komen ze eerder bij je terug. En heb je een uitgebreid assortiment of een assortiment dat steeds vernieuwd wordt? Dan zie je deze loyale klant ook steeds vaker.

2. Ze besteden meer geld per aankoop

Uiteraard vraagt dit ook om een goede verkoper, maar een loyale klant heeft vertrouwen in jouw product of dienst. Ze besteden dus gemiddeld meer per aankoop.

3. Ze brengen nieuwe klanten aan

Heb jij een te gekke winkel met een uitgebreid assortiment, grote kans dat ze de volgende keer haar zus, vriendin of moeder meeneemt.

4. Ze verspreiden positieve mond-tot-mondreclame

Als ze onder de indruk zijn van jouw service, dan kom jij gegarandeerd ter sprake op een verjaardagsfeest. Dat zorgt dat steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

5. Ze kopen als eerste je nieuwe producten

Kijk naar Apple, heb je een goed product dan liggen ze zelfs voor je in de rij. Dat geldt ook als je een goede service hebt of een goede relatie met je klanten. Dan gunnen ze het jou!

6. Ze nemen meer diensten bij je af

Is die ene verzekering goed afgehandeld? Dan is de kans groot dat de andere verzekeringen er ook ondergebracht worden. Help jij ze met een goede social media campagne, dan mag je ze misschien ook wel helpen met Google Ads of e-mailmarketing.

7. Ze blijven langer bij je klant (abonnementsmodel)

Maak van je sportschool een community en je hebt leden voor het leven. Hoe langer de klant lid blijft, hoe meer geld je aan ze verdient.

8. Ze doen niet moeilijk over de prijs, ze kennen je waarde

Dit vraagt om een sterk merk. Als ik kijk naar de merken die ik veel draag of gebruik, Fabienne Chapot, Floris van Bommel en Apple. Dan zijn ze de afgelopen jaren in prijs toegenomen, toch koop ik nog steeds. Ik weet dat ik altijd kwaliteit in handen heb.

9. Ze vertrouwen je meer

Vanuit vertrouwen groeit een relatie, dat geldt ook voor een klantrelatie. Doordat ze je vertrouwen kun je veel meer met ze bereiken. Dat zorgt ervoor dat ze minder snel gaan vergelijken of overstappen.

10. Ze gaan niet vergelijken met andere aanbieders

Hoe vervelend zijn die klanten die overal offertes gaan opvragen? Of eerst op het internet alle prijzen hebben vergeleken? Precies! Een loyale klant vertrouwt jou en gaat niet eerst zoveel energie steken in het vergelijken van andere aanbieders.

11. Ze stappen minder snel over naar andere bedrijven

De concurrentie is tegenwoordig enorm. Kunnen we het niet bij een Nederlandse webshop vinden, dan gaan we wel naar Amerika, geen probleem meer! Een loyale klant neemt niet de moeite om over te stappen, ze weten immers wat ze aan jou hebben. Jij bent dichtbij, biedt een goede service en weet wat hij als bedrijf/persoon nodig heeft.

Een loyale klant creëren, dat vraagt om tijd en aandacht. Maar als je iets hebt opgebouwd, dan is dit moeilijk stuk te krijgen. Daarom is het zeer interessant om in kaart te brengen wat jij doet om van een klant en loyale klant te maken. Het vraagt natuurlijk wel iets van jou en je personeel. Welke waarde lever jij los van je product of dienst? Werk dit eens heel concreet uit en ga daar de focus op leggen in de klantrelatie.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie

Archetypetest

Archetypes helpen bij de branding van je merk. Er zijn er wel 12! Ontdek welke bij jou past en ontvang direct tips hoe je je archetype kunt toepassen.