Over Irene
Over marketing, over geel en blauw, over tassen, over vrijheid...
Ze is jouw cruise control over turbulente marketingwegen, enthousiaste doener, omnivoor als het om nieuwe kennis gaat en ze combineert een roze blouse met gouden jasje gerust met helm en veiligheidsschoenen. Maak kennis met Irene van Cappellen, gedreven eigenaar van Marketingmadame (met een ‘e’)!
- Mijn werkwijze
- Bekijk de cases
Wat deed je voor een ander, voordat je voor jezelf begon?
Altijd al wel de wens gehad om ooit een eigen bedrijf te hebben?
‘Dat denk ik wel, ja. Ik heb eerst een jaar bedrijfseconomie gestudeerd, omdat ik destijds een kinderdagverblijf wilde starten. Met die opleiding zou ik in elk geval weten hoe de boekhouding werkt, dacht ik. Wat denk je dat ik als eerste uitbesteedde, toen ik voor mezelf begon? Juist, de boekhouding! Tijdens mijn opleiding Small Business ben ik gestart met Twipp, mijn eigen tassenlijn. Ik ontwerp en maak vrouwelijke tassen met een stoer randje. Dat doe ik naast Marketingmadame.’
Laten we het daar eens over hebben: hoe is Marketingmadame ontstaan?
‘Marketingmadame was in eerste instantie een blog voor marketingpowervrouwen. Daar was ik mee begonnen, toen ik nog bij dat marketingbureautje werkte. In de blogs kon ik alvast over marketing schrijven en dingen uitproberen. Uiteindelijk ben ik Marketingmadame als blog gaan omzetten naar een zakelijke pagina. Ik liet een nieuw logo ontwerpen waarin roze door geel werd vervangen en toen … was Marketingmadame ineens een bedrijf.’
Waarom geel in het logo?
‘Ik ben knalgeel volgens het DISC-model, een model dat gebruikt wordt om persoonskenmerken of gedragsstijl in kaart te brengen. De afkorting staat voor de gedragstypen Dominant, Influencer, Stabiel, Consciëntieus, die elk een eigen kleur hebben. Mijn type, de I, staat voor enthousiaste inspirator en daar hoort de kleur geel bij. Ik werk veel voor technische bedrijven en het grappige is, dat ik daar een gele tussen allemaal blauwe mensen ben. Blauwe mensen (de C – Consciëntieus in het model) zijn analytische objectivisten. In principe zou blauw mijn allergie moeten zijn, maar in de praktijk is dat heel anders.’
Blauwe mensen
‘Blauwe mensen kunnen mij handelen. Ze weten dat ik Irene ben die met haar enthousiasme binnenkomt. Anderzijds weet ik dat blauwe mensen behoefte hebben aan tijd, rust en structuur om beslissingen te nemen. Ik heb geleerd dat je met enthousiasme technische mannen (want het zijn meestal mannen) heel goed kunt benaderen. Het is gek genoeg een wereld waarin ik me thuis voel. Dan sta ik daar als zo’n typische tut in een roze blouse met gouden jasje. Maar ik zet gerust een helm op en trek veiligheidsschoenen aan om op de werkvloer rond te lopen.’
Werk je het liefst voor technische bedrijven?
‘Ik ben niet gemaakt om elke dag hetzelfde te doen. En dat doe ik nu ook niet. Ik mag elke dag andere mensen spreken en andere bedrijven analyseren. Bij technische bedrijven voel ik me thuis, maar ik pas mijn opgedane kennis ook heel graag toe in andere branches. Ik geloof dat je als marketeer en ondernemer sterker wordt door diversiteit.’
Waarin schuilt jouw gedrevenheid?
‘Het mooiste cadeau van ondernemerschap is dat je je eigen dag kunt invullen. Als ik ’s ochtends wil leren hoe een podcast in elkaar zit, dan koop ik de benodigde apparatuur, volg een cursus en ga het mezelf leren. Continu mag ik mezelf verbeteren en nieuwe ideeën aandragen bij klanten. En vaak zijn die klanten daar ook heel blij mee. Als ik een boek over neuromarketing lees en mijn spontaan ontstane ideeën daarover neerleg bij een klant, dan zegt hij: “Super, kunnen we het daar straks even over hebben?”. Ik mag dus met mijn energie en enthousiasme andere ondernemers inspireren. Dat vind ik prachtig.’
Wat zie jij als jouw onderscheidende waarde?
‘Klinkt misschien gek, maar ik heb geen hapklaar plan klaarliggen voor bedrijven. Ik stel ontelbaar veel vragen: waar ligt de kracht van jouw bedrijf, wat hebben jouw klanten nodig, waar gaat het mis? Zo kom ik tot de kern van het bedrijf. Doordat ik op locatie werk, kan ik dat DNA goed blootleggen. Weet je, marketing is geen afdeling; het is verweven met het hele bedrijf. En dat moet ik dus ook zijn. Ik creëer bij medewerkers van alle geledingen een marketingknopje, waar ze meteen op drukken als ze mij nodig hebben. Verbindingen tussen afdelingen, daar ga ik naar op zoek. En iedereen, van hoog tot laag, neem ik mee in de marketingactiviteiten.’
Wat doe je als je niet aan het werk bent?
‘Naast het ontwerpen en maken van tassen voor Twipp, ben ik gek op stedentrips. Als ik een midweek in een voor mij onbekende stad ben, dan prop ik alle dagen helemaal vol om zoveel mogelijk van die stad te ervaren. Maar ik zoek ook graag de rust en ruimte voor mezelf op in vrije momenten. Rust vind ik in mijn tassen, maar ook in theater … en autorijden. Bij een voorstelling of achter het stuur moet je echt in het moment leven. Je kunt je alleen focussen op daar waar je bent. Heerlijk.’
Ben je geworden wat je altijd hebt willen zijn?
‘Op school kreeg ik weleens de vraag waar ik mezelf over vijf jaar zag. Ik antwoordde steevast: “Als ik altijd de dingen doe die mij gelukkig maken, dan kom ik vanzelf op een plek waar ik me thuis voel.” Daar sta ik nog altijd achter. Ik heb zoveel bijgeleerd, cursussen en trainingen gevolgd, aan mezelf gewerkt met een personal coach. Als iets me niet gelukkig maakt, dan ga ik gewoon iets anders doen. Die vrijheid, wetende dat het altijd anders kan, is de ultieme droom die ik leef.’
Zijn wij een match?
Ik ben een marketingstrateeg die impact wil creëren binnen bedrijven. Daarom vind ik het belangrijk om vooraf al te kijken of we hetzelfde denken over mijn rol binnen jouw bedrijf.
Ik verzamel geen e-mailadressen, ik val je ook niet lastig met e-mailmarketing. Deze test is puur voor jou om te ontdekken of wij hetzelfde denken over een samenwerking.