Succesvolle social media campagne: Tips en veelgemaakte fouten cover

Succesvolle social media campagne: Tips en veelgemaakte fouten

Ik heb veel ondernemers gesproken die halverwege hun social media campagne vastliepen of niet de resultaten behaalden die ze voor ogen hadden. We openen vaak te snel advertentiebeheer in Meta zonder dat we goed nagedacht hebben over de campagne en de social media strategie. Daardoor mist de campagne zijn doel en vallen de resultaten tegen. Daarom schrijf ik dit artikel met diverse tips en veelgemaakte fouten zodat je weet waar je voortaan op moet letten.

Veelgemaakte fouten in social media campagnes

Het is niet alleen belangrijk om Meta te begrijpen qua opties, het is nog belangrijker om te kijken welke social media doelen je wilt behalen. Hoe de campagne past in je marketingstrategie, welke sociale media kanalen je wilt inzetten en hoe je ervoor zorgt dat je alles uit je campagnebudget haalt. Is de landingspagina in orde? Staat de benodigde informatie erop? Wanneer is de campagne geslaagd?

1. Geen duidelijke doelstellingen

Een van de grootste fouten is het ontbreken van duidelijke doelstellingen. Zonder specifieke doelen weet je niet wat je wilt bereiken en kun je de effectiviteit van je campagne niet meten. Denk aan doelen zoals naamsbekendheid of merkbekendheid vergroten, leads genereren of websiteverkeer verhogen.

2. Onvoldoende kennis van de doelgroep

Het is cruciaal om je doelgroep goed te kennen. Te vaak worden campagnes opgezet zonder inzicht in wat de doelgroep interesseert of nodig heeft. Gebruik tools zoals Facebook Audience Insights om meer over je doelgroep te weten te komen. Het is belangrijk dat je een specifieke doelgroep weet te creëren door middel van interesses en kenmerken, maar ook door slim gebruik te maken van de Meta Pixel. Lees ook dit artikel waarin ik uitleg wat je met de Meta Pixel kunt doen.

3. Gebrek aan Consistentie

Consistentie is key in social media marketing. Dit geldt zowel voor de frequentie van posts als voor de visuele stijl en tone-of-voice. Een inconsistente aanwezigheid kan ervoor zorgen dat volgers afhaken. Bij het bouwen van online campagnes is het belangrijk dat je ook consistent blijft in de visuele content die je gebruikt. Hoe herkenbaarder je content is, hoe sneller de naamsbekendheid groeit.

4. Geen A/B testing

Veel bedrijven vergeten A/B tests uit te voeren om erachter te komen welke content het beste werkt bij hun publiek. Door verschillende versies van advertenties uit te proberen, kun je optimaliseren voor betere resultaten. Je hoeft hier niet de A/B testing opties van Meta voor te gebruiken, je kunt het ook doen door verschillende teksten en afbeeldingen uit te proberen.

5. Verkeerd budgetbeheer

Een andere veelgemaakte fout is slecht budgetbeheer. Het is belangrijk om een realistisch budget vast te stellen en dit effectief in te zetten over verschillende campagnes en advertentieformaten. Houd er rekening mee dat facebook advertenties moeten leren, die leerfase kun je zien als eenmalige opstartkosten.

Wat Meta Ads verbiedt in je social media campagne

Er zijn bij Facebook & Instagram verschillende regels waar je je aan moet houden. Ik kwam hier achter toen ik een paar jaar geleden voor het eerst een campagne opzette voor een diëtist en de afbeelding werd afgekeurd omdat het zou beledigen. Het was een afbeelding van een appel met een meetlint eromheen.

Misleidende content

Facebook heeft strikte richtlijnen tegen misleidende content, waaronder valse claims en clickbait-titels die gebruikers misleiden om door te klikken. Je social media campagne wordt altijd door Facebook gecontroleerd, ze kijken hierbij niet alleen naar de bijgevoegde foto’s en video’s maar ook naar de pagina waarnaar je verwijst.

Schokkende beelden of taalgebruik

Advertenties die schokkende beelden of taal gebruiken worden door Facebook afgewezen omdat ze als ongepast worden beschouwd.

Discriminerende praktijken

Advertenties mogen geen discriminerende inhoud bevatten of gericht zijn op gevoelige kenmerken zoals ras, religie, seksuele geaardheid of gezondheidstoestand. Maar je mag mensen ook niet aanspreken op hun gewicht of leeftijd.

Er zijn daarnaast een aantal categorieën binnen Meta die speciale vereisten hebben. Zo kun je bij campagnes die gaan over werkgelegenheid, mensen niet targeten op leeftijd en kunnen er beperkte interesses worden gekozen.

Tips voor een succesvolle campagne

Een campagne succesvol maken is continu analyseren en bijsturen, gaandeweg leer je steeds meer over wat wél en niet werk voor jouw doelgroep. Daarnaast gaat het niet alleen om de campagne maar om hetgeen je er na doet, zoals de landingspagina of een e-mailcampagne.

Stel SMART doelen op

Zorg ervoor dat je doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART) zijn. Er worden heel veel campagnes opgezet die geen duidelijk doel hebben. Ze worden alleen maar opgezet om zichtbaar te zijn. Maar ben je dan ook zichtbaar onder de juiste mensen? Wat is de boodschap die je wilt verspreiden? Wat wordt de rest van de klantreis?

Ken je doelgroep door en door

Wees consistent En Relevantkent, hoe beter jij beeldmateriaal kunt ontwerpen dat hun direct aanspreekt en hun aan het denken zet. Het is namelijk belangrijk dat je in dit drukke tijdperk de mensen weet aan te spreken. Doe daarom vooraf uitgebreid onderzoek, dit kun je ook doen met je bestaande klanten.

Test en optimaliseer continu

Voer regelmatig A/B tests uit om erachter te komen welke elementen werken en optimaliseer voortdurend jouw campagnes gebaseerd op deze inzichten. Je kunt de campagnes analyseren vanuit de advertentierapportage en je kunt dit doen via GA4. Het is belangrijk dat je beide tools gebruikt. Want de een geeft inzicht in advertentie specifieke informatie én de ander kijkt naar wat er na de klik gebeurt.

Lees ook dit artikel over effectief adverteren op Facebook en Instagram.