Hoe zorg je dat je social media campagne succesvol is? cover

Hoe zorg je dat je social media campagne succesvol is?

Klanten willen graag vooraf weten wat een social media campagne hun oplevert, logisch! Maar voor een online marketeer is dit ontzettend lastig te voorspellen. Het succes van een social media campagne is afhankelijk van een aantal belangrijke factoren. Ik zal met jullie de belangrijkste punten bespreken.

De doelgroep duidelijk in kaart

Bij een social media campagne is het mogelijk om heel scherp de doelgroep te targeten. Daarom is het essentieel dat je als ondernemer een duidelijke algemene basis hebt van welke klanten je wilt benaderen. Wat doen ze in hun vrije tijd? Welke baan hebben ze? Waar zijn ze in geïnteresseerd? Waar wonen ze? Hoe oud zijn ze? Zijn het mannen of vrouwen? Spreken ze Nederlands? Welke social media kanalen gebruiken ze? Etc. etc. Hierdoor kunnen wij online marketeers heel eenvoudig jouw doelgroep bereiken en zijn we al een stapje dichter bij een conversie.

Een goed aanbod of een goede deal

Uiteraard moet hetgeen je verkoopt ook aanspreken bij je doelgroep. Daarom hebben we de doelgroep al geturfd, maar nu moet de manier van presenteren ook aantrekkelijk zijn. Dit kun je doen door een goede aanbieding te maken, maar ook grafische vormgeving en storytelling kunnen wonderen doen. Ga dus goed na hoe je jouw doelgroep kunt verleiden tot een aankoop, wat kan bijdragen aan je merkbekendheid.

Een fijne, gebruiksvriendelijke website is essentieel – dit is nog licht uitgedrukt. Het moet vernuftig in elkaar zitten, met aandacht voor het ontwerp zodat het converteren snel en eenvoudig gaat. Daarnaast moet de website prettig werken, zodat mensen eenvoudig je aanbieding kunnen terugvinden en informatie over verzenden en retourneren kunnen bekijken. Dit zijn de eerste pagina’s die een online koper vaak bezoekt.

Onvoorspelbare missers

We hebben veel invloed op het aankoopproces van een klant, toch zijn er nog veel meer aspecten die we niet in de hand hebben:

  • Is er genoeg banksaldo?
  • Zijn de verzendkosten te hoog?
  • Wat vindt zijn partner van de aankoop?
  • Kwam er iets tussendoor?
  • Is er een concurrent voordeliger?
  • Misschien heeft hij het product nu niet nodig maar over een tijdje.

Maak gebruik van een pixel

Een pixel is een klein stukje code dat je op je website kunt plaatsen, en dat gegevens over je bezoekers verzamelt. Wanneer de Facebookpixel op je site staat en iemand via een Facebook advertentie op je site komt, kan deze persoon opnieuw worden benaderd met jouw campagne. Om het hele verhaal van de Facebookpixel uit te leggen, heb ik een apart artikel geschreven over het inzetten van de Meta Pixel.

Analyseren en optimaliseren

Je kunt nooit je campagne in één keer perfect inrichten. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig de resultaten van je campagne analyseert en optimaliseert. Je leert tenslotte steeds meer over de mensen die reageren op je campagne. Je kunt hierbij gebruikmaken van de advertentierapportage in Meta, maar je kunt ook gebruik maken van GA4. Ik geef hier zelf de voorkeur aan omdat ik vaak met verschillende soorten campagnes werk en ik dan ook kan analyseren hoe het gedrag op de website verloopt. Dit draagt bij aan een gecoördineerde marketingtactiek en helpt bij het behalen van strategische en meetbare doelen.

Het is van belang voor je merk om te adverteren via verschillende sociale media kanalen om een sterke social media presence op te bouwen. Door gebruik te maken van specifieke social media campagnes, kan de naamsbekendheid worden vergroot, wat uiteindelijk bijdraagt aan het creëren van merkbekendheid.

MarketingMadame
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.