Wat is branding en wanneer zet je het in? cover

Wat is branding en wanneer zet je het in?

Branding, ik ben er gek op! De laatste paar jaar heb ik mij gefocust op de branding van MarketingMadame én met succes. Een sterke branding is de basis van je bedrijf en een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. Vroeger was je merk minder belangrijk, er waren immers niet veel concurrenten op de markt. Het vastleggen van je merkkompas is tegenwoordig een essentieel onderdeel van je marketingstrategie.

Elke drinkfles zijn eigen verhaal

Ik gebruik altijd ‘drinkflessen’ als voorbeeld. Kijk eens in je eigen keukenkastje, hoeveel merken heb je zelf al in huis gehaald? Er zijn er zelfs nog veel meer. Er is een fles die goed is voor het milieu (Dopper), een fles die je meer water laat drinken (Waterdrop), een fles die een geur geeft aan je water (Air Up), en dan zijn er de normale sportflessen die je meeneemt naar de sportschool (Nike). Elk van deze flessen heeft zijn eigen merkverhaal en doelgroep, wat ik ontzettend interessant vind!

Maar wat is branding dan?

Branding klinkt heel spannend, maar het gaat om het opbouwen van een sterk merk. Wanneer we ‘merk’ horen, denken we vaak aan kledingmerken, schoenmerken of tassenmerken, maar een merk is veel meer. Het biedt herkenbaarheid, geeft een bepaald kwaliteitsgevoel en roept emoties op. Door effectief te communiceren kun je vertrouwen opbouwen en werk je aan een sterke visuele identiteit.

Daardoor kun je op verschillende niveaus werken aan je merk, zoals personal branding, internal branding, en zelfs online marketing.

Hoe ziet een brandingsessie eruit?

Doordat ik veel netwerk, spreek ik regelmatig ondernemers. Vaak hoor ik hun verhalen en de problemen waar ze tegenaan lopen, wat wijst op een probleem met hun branding. Vaak is dit een onderbelicht onderdeel van hun marketingstrategie.

Tijdens een brandingsessie ga ik samen met de ondernemer graven naar hun verhaal. We onderzoeken de merkwaarden die passen bij de onderneming en bepalen het merkconcept. Dit helpt in het vormen van jouw merkkompas, een routekaart voor zowel intern als extern succes.

Wat levert een brandingstrategie op?

  • Je hebt een sterk merk, wat het eenvoudiger maakt om potentiële klanten aan te trekken
  • Doordat je weet waarvoor je staat, communiceer je hierover steeds makkelijker
  • Een helder merkkompas helpt je beslissingen nemen over flyers, website, social media, etc.
  • Met een consistente en sterke identiteit trek je de juiste klanten aan

Ik geniet enorm van brandingsessies omdat ze de kernwaarden en overtuigingen van een bedrijf naar boven halen. Daardoor zie je vaak bij ondernemers inspiratie opbloeien en bereidheid om veranderingen door te voeren in hun bedrijf, wat leidt tot lange termijn succes.

MarketingMadame
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.