Waar gaat mijn marketingboek over?

Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met het schrijven van mijn eigen marketingboek. Ik vond het een heel spannend proces waarin ik mezelf vaak ben tegengekomen. In deze blog vertel ik je hoe dit proces is gelopen en waar het boek over gaat.

Hoe ben ik gestart?

Ik startte begin 2021 met een boekbegeleider, helaas liep dit niet helemaal zoals ik wilde waardoor ik de samenwerking beëindigde. Vervolgens liet ik het project even rusten, werkte ik aan mijn nieuwe website en begon ik met het Leading Self traject bij Brout. Bij dit laatste werkte ik aan mijn eigen gedrag, mijn belemmerende overtuigingen en leerde ik mijzelf steeds beter kennen. Dit zorgde voor meer zelfvertrouwen en zelfkennis waardoor mijn onzekerheid die in de weg stond bij het schrijven, verdween.

Opeens ging het schrijven een stuk eenvoudiger en de woorden vlogen er letterlijk aan. Naast het schrijven van het boek, begon ik ook met het opzetten van de MarketingTolk podcast. Ik had als deadline gesteld om eind maart het boek af te hebben. Maar ik liep vast op de structuur, ik vond het heel moeilijk om hier een beslissing in te nemen. Toch heb ik hem genomen en uiteindelijk heb ik daar geen spijt van: het klopt helemaal!

De inhoud van het boek

Ik ben trots op dit project omdat ik het onderwerp klantretentie vanuit allerlei kanten heb belicht. Ik kijk naar de financiële kant, data, marketing, mindset etc. Daardoor is dit een boek geworden waardoor je in één keer alles weet van het onderwerp.

Dit boek is in de praktijk geboren, dit klinkt heel kritisch! Maar door de gesprekken die ik dagelijks heb, merkte ik dat heel veel ondernemers gericht zijn op conversie. Maar er zijn momenteel een aantal dingen waar wij marketeers tegenaan lopen. Hierdoor kosten conversies en leads steeds meer, daarom moeten we de winst per klant verhogen. Dat kunnen we doen door een klant terug te laten komen en de klant meer te laten besteden. En dat is in de huidige economie een stuk moeilijker dan voorheen. Klanten zijn minder loyaal, de prijstransparantie is hoog en sterke merken voeren de boventoon. En dit zijn nog maar een paar voorbeelden van de problemen waar we tegenwoordig tegenaan lopen.

Hoe ver ben ik nu?

Ik vind het nog steeds spannend om de voortgang van het project te delen. Ergens in mij zit het stemmetje dat zegt ‘wacht met delen totdat het helemaal af is’. Maar er is al zoveel in gang gezet dat dit boek er echt gaat komen! Ondertussen is het manuscript af, deze ligt nu bij mijn nieuwe begeleider, daarnaast is de grafisch vormgeefster bezig met het ontwerp van de kaft. We komen dus steeds een stap dichterbij.

Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van het onlineprogramma dat past bij het boek. Ik werk ook een marketingstrategie uit voor het boek, want een boek verkoopt zichzelf niet! Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van de stappen die ik momenteel maak met het boek? Volg dan de video’s op YouTube, dan neem ik je mee in de keuze die ik moet maken en de uitdagingen waar ik tegenaan loop.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie