Wat is value based pricing

Zoals je weet ben ik weer druk aan het studeren voor mijn Nima examen. Ik lees een geweldig boek van Philip Kotler over de basisprincipes van de marketing. Uiteraard geen nieuwe stof voor mij, maar wel op een boeiende manier toegelicht. Het hoofdstuk ‘prijs’ is erg uitgebreid en dat is natuurlijk niet zonder reden. De afgelopen jaren is er ontzettend veel veranderd op het gebied van marketing en hierin is de prijs een andere rol gaan spelen.

Verschillende manieren op de prijs te berekenen

Er zijn allerlei verschillende manieren om de prijs van een product of dienst kunt vast te stellen. Er zijn 3 soorten prijszettingen:

  • Vraaggeoriënteerde prijszetting
  • Kostengeoriënteerde prijszetting
  • Concurrentiegeoriënteerde prijszetting

Kostengeoriënteerde prijszetting is het eenvoudigste voor producten. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt hierbij gekeken naar de kostprijs van het product en vervolgens wordt daar een winstpercentage aan toegevoegd.

Bij value based pricing wordt er gekeken naar de waarde die het product heeft in ogen van de consument. Normaal gesproken zijn de kosten het uitgangspunt voor het vaststellen van de prijs, in dit geval kijken we naar de gepercipieerde waarde voor de klant.

Concurrentiegeoriënteerde prijszetting is gebaseerd op het beleid, de kosten en de prijzen en het aanbod van de concurrent.

“Prijs speelt zowel een rol voor je omzet als voor je merkimago”

Value based pricing in de praktijk

We zijn heel erg gewend om te kijken naar de tijd die kwijt zijn aan het leveren van een dienst, of de kosten die verbonden zijn aan het verkopen van een product. Terwijl we vergeten dat de klant misschien een hele andere waarde in gedachte had voor het product of de dienst. Hierdoor kunnen we inkomsten mislopen of ervoor zorgen dat we niet onze gewenste klanten kunnen bereiken. De prijs moet namelijk in lijn liggen met de positionering en het imago van jouw onderneming.

Wat moet je doen?

Het is interessant om eens te kijken naar de prijzen van je concurrenten. En kijk vervolgens eens kritisch naar de prijzen die jezelf rekent. Passen deze bij de waarde die je levert? En passen deze prijzen wel bij hetgeen je uit wilt stralen? Je kunt namelijk meer geld verdienen wanneer je in de ogen van de consument meer waarde levert. En meer waarde hoeft niet altijd meer geld te kosten voor jou als ondernemer.