Social media winstgevend maken, kan dat?

Pfoe! Ik krijg deze vraag heel vaak, of althans ik merk dat er veel ondernemers met deze vraag rondlopen. Dat is logisch, want waarom zou je tijd en geld steken in iets waar je niet direct omzet uit haalt. Als online marketeer kan het nog weleens lastig zijn om deze vragen duidelijk te beantwoorden. Daarom voelde het goed om er een blog over te schrijven.

Wanneer werkt social media?

De enige cijfers die je op social media kunt zien zijn likes, reacties, deelacties en bereik. Als je van deze cijfers uitgaat of social media wel óf geen winst oplevert, dan zal je snel teleurgesteld zijn. In mijn ogen moet je als ondernemer zonder goede webshop niet kijken naar deze cijfers. Je moet dan naar social media kijken als een manier om onder de aandacht te blijven, om jouw merk of bedrijf een gezicht te geven.

Waarom is niet alles te herleiden?

Hoe vaak like jij een bericht? Of deel je een bericht? Waarschijnlijk doe je dit niet zo vaak als dat je van je volgers verwacht. Maar wat wel gebeurt, is dat je steeds weer in aanraking komt met dat bedrijf of merk en langzaam krijgt het een plekje in je gedachte. Wanneer je een aanbieding ziet of je loon is gestort, sla je je slag en schaf je het product aan. Sommige dingen hebben tijd nodig en de meeste van die dingen gebeuren offline, waar je het niet kunt meten. Ik zie bijvoorbeeld regelmatig outfitfoto’s voorbij komen van een lokale winkel, ik like deze posts niet en ga rechtstreeks naar de winkel toe om de outfit te shoppen.

Je kunt alles alleen goed herleiden als je een online shopt hebt, gebruik maakt van een Google URL builder en alle conversies goed hebt ingesteld. Anders is het lastig om te achterhalen of social media iets oplevert of niet.

Is social media nog wel zo interessant?

Social media is steeds meer aan het veranderen, als online markteer krijgen we steeds minder grip op het algoritme. Want het algoritme van social media is erop gericht dat bezoekers/ gebruikers als eerste de berichten zien van hun beste vrienden of berichten zien waar zij behoefte aan hebben. Social media gaat ervan uit dat berichten die geliefd zijn worden gedeeld of dat er reacties op komen. Dit moet je dus proberen te realiseren zodat jouw berichten beter zichtbaar zijn in de tijdlijn van volgers. Dit is dus onwijs moeilijk! Want ga je eigen gebruik van social media na, hoeveel berichten van bedrijven deel jij dan? En vanwege welke redenen deel je deze berichten?

Hoeveel gaat het algoritme nog meer veranderen?

Daar heeft niemand een antwoord op, maar het is wel zeker dat het steeds lastiger wordt voor bedrijfspagina’s om zichtbaar te zijn. Daarom is het aan te raden om een marketingkanaal te kiezen waar jij de touwtjes in handen hebt. Dit houdt in dat je je eigen database moet opstellen met zoveel mogelijk informatie over je volgers/klanten. Momenteel wordt dit veel gedaan door middel van e-mailmarketing. Maar als je genoeg informatie verzameld zou je het ook via direct mail kunnen doen. Jij bepaalt dan wie, wanneer en hoe je deze mensen bereikt, hierdoor is het effect ook groter.

Het antwoord kort samengevat

Social media is niet iets wat je volledig kunt uitbesteden, het moet een goede samenwerking zijn tussen marketeer en ondernemer. Daarnaast is het gewoon keihard werken om steeds weer leuke en creatieve content te publiceren. Het is dus niet zo eenvoudig om na te gaan of social media winstgevend is, omdat mensen niet onder een berichtje neer zetten “ik wil dit product kopen”. De kans dat je op die manier iets via social media verkoopt is gewoon heel klein. Zorg er ook voor dat je al je kanalen, facebook, website, Instagram optimaal hebt ingericht, zodat de klantreis perfect kan verlopen. Dus, ja je kunt social media winstgevend maken, maar daarvoor zal je eerst een aantal andere stappen moeten zetten. Uiteraard heb ik je graag bij het uitdenken van jouw social media strategie zodat jij zoveel mogelijk uit social media kunt halen!

Meer marketinginspiratie