Social media bij startende ondernemers

Als je start als ondernemer dan zijn vaak de social media kanalen het eerste waarmee je start. Het is gratis en je bereikt er gelijk veel mensen mee, ideaal. Op het moment dat ze geen resultaat zien, gaan ze nog meer posten en gaan steeds meer verschillende berichten plaatsen. In deze blog wil ik je graag uitleggen waarom het belangrijk is om een social media strategie op te zetten. Daarnaast vertel ik je wat er voor nodig is om goede content te maken op social media.

Begin vanuit een strategie

Marketing wordt als iets gezien dat erbij hoort maar waar startende ondernemers niet veel plezier aan beleven. De social media kanalen worden al aangemaakt voordat er überhaupt een strategie op papier is gezet. Dat betekent dat nog niet duidelijk is wat er gecommuniceerd gaat worden. Daardoor gaan berichtjes letterlijk van links naar rechts waardoor er geen duidelijk beeld gevormd kan worden over het bedrijf. Dit zorgt voor verwarring bij de volgers en lezers, waardoor ze niet meer weten waar jij precies voor staat.

Doe niet alles tegelijk

Wanneer een social media kanaal niet werkt, gaan ze nog een ander of nieuw social media kanaal uitproberen. Er worden nog meer berichten geplaatst, ze denken dat ze frequenter moeten plaatsen om aandacht te krijgen. Dat betekent soms wel drie berichten per week. Daarnaast gaan ze aan de slag met YouTube en podcasts en adverteren is in verschillende magazines en kranten. Het resultaat? Ze kunnen het allemaal niet meer bijhouden, de kwaliteit gaat nog verder achteruit en er worden weinig nieuwe klanten binnengehaald.

Kopieergedrag van succesvolle kanalen

Wanneer je nieuw bent in de wereld van social media en je graag klanten wilt genereren, dan kun je onzeker worden van alle succesvolle mensen. Je hebt het idee dat je meer berichten moet plaatsen die lijken op die van andere mensen. Daardoor krijg je content die lijkt op de massa, die niet authentiek zijn er daardoor ook niet opvallen. Kortom, je laat niets van jezelf zien en dat voelen mensen aan.

Hoe werkt een social media strategie

Bij het opzetten van een social media strategie, werken we altijd eerst vanuit je klant. Dat is immers de persoon waar jij naar op zoek bent. We gaan ons helemaal verdiepen in de wensen, verlangens, problemen en obstakels van de klant. Daarna gaan we kijken hoe we dit op jouw manier kunnen communiceren. Een authentieke manier die helemaal bij jou past, waardoor je het goed vol kunt houden. Je hoeft daardoor nooit meer te twijfelen of de post wel goed is.

Betekent dat gelijk online succes? Nee, dat heeft tijd nodig. Mensen moeten wennen aan je stijl en aan het verhaal dat je consistent aan het vertellen bent. Wil je een hele dag werken aan jouw social media strategie zodat je weet wat je online kunt gaan delen? Kijk dan eens naar mijn social media training in 1 dag.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie