Kwetsbaar zijn op social media

Op social media doen we ons vaker mooier voor dan dat we in werkelijkheid zijn. Dat doen we door filters te gebruiken, uitgebreide brandingshoots te plannen én vooral sterke verhalen vertellen met een hoop krachtige en fancy woorden. Dat kan ervoor zorgen dat jij als ondernemer je niet altijd thuisvoelt op Instagram of LinkedIn. Ik heb dit zelf ook meegemaakt en ging ontzettend twijfelen over wat ik moest plaatsen, het kostte mij enorm veel tijd en het plezier nam af.

Ontdek wat jouw sterke kanten zijn

Totdat ik meer over mezelf ging leren. Ik kwam erachter wat ik voor stond, wat mijn waarden zijn en waar ik goed in ben. Daardoor veranderde de kijk op mijn LinkedIn account. Het hoefde niet perfect te zijn, maar wel oprecht.

Als ik iets het afgelopen jaar heb geleerd, dan is dat wel dat kwetsbaarheid niks te maken heeft met zwakte. Zoals iemand tijdens een training voor persoonlijke ontwikkeling over mij zei: Irene is kwetsbaar maar minder fragiel.

Ik heb geleerd om onder woorden te brengen hoe ik over dingen voel, wat het met mij doet en hoe ik er mee omga. Deze kennis neem ik ook mee in mijn social media en mijn onderneming.

Van perfect naar oprecht

Dat soort berichten slaan enorm aan! Sinds een paar weken plaats ik berichten waar mensen zich in kunnen vinden. Ik gebruik geen perfecte foto’s, ik gebruik selfies of gewoon eenvoudige foto’s. Waar ik vroeger met pijn en moeite 10 likes kreeg, ga ik nu vaak richting de 30 en 40, mensen reageren ook steeds vaker onder mijn berichten. En nog belangrijker, het zijn veel onbekenden voor mij waardoor ook het aantal volgers groeien op mijn LinkedIn account.

Eerlijk durven zijn over de dingen waar je onzeker over bent, die je spannend vindt of wat je moeilijk vindt. Dat zorgt ervoor dat je verbinding krijgt met mensen. Het maakt je meer mensen dan sterke woorden gebruiken waar iedereen van afschrikt. Ik ben er dus achter gekomen dat mijn sterke kant is, dat ik mij online kwetsbaar kan opstellen. Daarmee inspireer ik mensen en volgen ze mij graag

Maar wat voor berichten schrijf ik

Het is natuurlijk oppassen dat je geen zielig figuur wordt. Op social media lijkt namelijk alles onder een vergrootglas te liggen. Zoek altijd naar herkenbare situaties die in lijn liggen met de diensten of producten die je aanbiedt. Laatst plaatste ik een bericht over mijn perfectionisme in relatie tot mijn podcast waaraan ik werkte. Ik kreeg hier ontzettend veel reacties op. Mensen herkende zich erin én ze waren heel nieuwsgierig naar mijn podcast.  

Wees sociaal op social media

Plaats niet alleen om te plaatsen, zorg ook dat je social bent. Reageer op de berichten van anderen, leef met hen mee en moedig hen ook aan. Op deze manier zet je het social media netwerk het beste in. Vaak zijn ondernemers bang dat het veel tijd kost. Plan daarom voor jezelf twee momenten per dag in om even door LinkedIn te scrollen. En reageer uiteraard alleen op berichten die je aanspreken en waar je ook een leuke reactie op weet te geven.

Wil je verder met social media?

Vond je het interessant om te weten wat voor berichten ik plaats en hoe ik meer bereik creëer? Dan is wellicht de training socialmediastrategie in 1-dag ook iets voor jou. Wat je niveau ook is, met deze trainingsdag help ik jou vooruit. De training pas ik namelijk aan op jouw wensen en behoeften.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie

Archetypetest

Archetypes helpen bij de branding van je merk. Er zijn er wel 12! Ontdek welke bij jou past en ontvang direct tips hoe je je archetype kunt toepassen.