Hoe start ik met het social media onderhoud van een klant?

Ik was laatst weer aanwezig bij een netwerkontbijt, ik kreeg hierbij de vraag hoe ik altijd start bij een klant. Ik vond het een interessante vraag, waar ik zelf nooit zo bij stilsta, het gaat eigenlijk vanzelf. Daarom vond ik het leuk om mijn werkwijze eens op papier te zetten en met jullie te delen.

Stap 1: Inventarisatie

  • Met welke tools worden er binnen het bedrijf gewerkt voor het plannen van berichten?
  • Wordt er gebruik gemaakt van Google Analytics, de Facebookpixel, de LinkedIn pixel?
  • Worden er standaard formats gebruikt voor grafische vormgeving?
  • Is de webshop al gekoppeld aan Facebook?
  • Waar is de website/webshop op gebouwd?

Stap 2: Wat wil de klant uitstralen

Voordat ik begin met het maken van social media berichten vind ik het belangrijk om te weten wat de klant wil uitstralen. Uit toelichten van hun visie en hun gewenste uitstraling is vaak lastig. Daarom ga ik vaak in gesprek over waar zij enthousiast van worden, welke klanten ze graag zien komen en waar zij veel waarden aan hechten. Uiteindelijk zit ik een uur met ze te kletsen en krijg ik een goed beeld van de organisatie.

“Beide partijen investeren tijd in het vinden van de juiste samenwerking, maar als het loopt, dan hebben we maar twee woorden nodig om elkaar te begrijpen”

Stap 3: Afspraken maken over de samenwerking

Ik vind het belangrijk dat de samenwerking vooral voor de klant fijn aanvoelt. De één heeft behoefte aan een wekelijkse call terwijl de ander graag een maand vooruit plant. Daarom bespreken we vooraf hoe de samenwerking het beste tot zijn recht komt. Mocht het toch niet werken, kijken we hoe het anders kan. Zo werk ik bij sommige klanten een ochtend of een dag op locatie zodat ze alles in één keer bij mij kunnen neerleggen.

Stap 4: Berichten inplannen en toesturen

Wanneer ik de social media berichten klaar heb, plan ik ze in en stuur ik een screenshot naar de klant. Elke klant vindt het fijn om nog een laatste keer te kunnen kijken naar het bericht. Hierdoor houden ze zelf voor een groot deel de controle en weten ze wanneer er een berichtje online komt.

Alleen berichten plaatsen of ook de interactie onderhouden?

Deze vraag krijg ik heel regelmatig! Ik vind het juist leuk om ook de interactie aan te gaan op social media. Bij de ene klant wordt er vaak er op een bericht gereageerd dan bij de ander, maar als er een berichtje online komt, dan reageer ik er graag op. Mijn klanten zijn namelijk vaak bezig met andere werkzaamheden en komen er pas laat achter dat er een berichtje is gekomen. Berichten waar ik geen antwoord op kan geven, stuur ik door naar mijn klant.

Wil je met mij samen aan de slag om jouw social media kanalen te onderhouden? Neem geheel vrijblijvend contact op, ik hoor graag jouw ondernemersverhaal!