Dit is wat je kunt leren van startup-bedrijven

Veel ondernemers vragen zich af hoe het kan dat start-ups zo hard gaan terwijl zij soms jaren aan hun eigen succes moesten werken. Er zijn een aantal ingrediënten in de marketing van start-ups die heel goed werken. In deze blog deel ik de onderdelen waaraan elke goede start-up aan voldoet.

Marketing komt op de eerste plek

Bij veel jonge bedrijven zie je dat ze begonnen zijn vanuit een marketing gedachten. Ze zagen een probleem of juist een trend en zijn daarop ingesprongen. Het hele concept draait vaak over het verhaal dat ze online vertellen. Dit verhaal is vaak als eerste klaar, het product moet soms nog worden gemaakt of geleverd. Deze start-ups weten waar ze goed in zijn en hoe ze klant van dienst kunnen zijn. Ze beginnen bij het concept en daarna pas bij het product of de dienst. Ze weten daardoor hoe ze de consument het beste kunnen aanspreken.

Kies je plek en claim hem

Veel start-ups richten zich op innovativiteit of duurzaamheid, twee pijlers die momenteel heel populair zijn. En als je het helemaal goed wilt doen komt daar ook nog een stuk creativiteit en speelsheid bij om de hoek kijken. Doordat ze vanaf het begin een pijler hebben gekozen, kunnen ze dit tot in de vezels van het bedrijf doortrekken. Ze hebben nog maar weinig personeel, dus als het personeel dat er bij komt voldoet aan de waarden die ooit gekozen zijn. Alle leveranciers die ze kiezen, voldoen aan hun waarden. Doordat ze zo vroeg al weten wat ze uitstralen, trekken ze dit door in al hun beslissingen en in hun marketing. Ze durven ergens voor te gaan staan.

Ondernemers die al wat langer meegaan, hebben in het verleden succes geboekt omdat ze de enige bakker in het dorp waren of omdat zij de eerste op het internet waren. Ze hoefden niet na te denken over marketing, de klanten kwamen toch wel. Om dan vanaf nul naar je bedrijf te kijken en een positionering te kiezen en te claimen is een uitdaging. Daarin hebben start-ups dus een groot voordeel!

Het verhaal ook waarmaken

Start-ups weten dat het niet alleen gaat over ‘vertellen’ maar ook over waarmaken. Zeggen dat je duurzaam bent terwijl het halve bedrijf in Diesel auto’s rijdt, is niet geloofwaardig. Start-ups hebben als voordeel dat het tot in de vezels van het bedrijf is uitgedacht. Dat betekent dat het personeel hetzelfde uitstraalt als dat het bedrijf online communiceert. Daardoor krijg je als consument wat je verwacht. Zo heb ik goed contact met een ondernemer met een koffie tuk-tuk. Met haar bedrijf vindt het belangrijk dat je eerlijke koffie drinkt, dat betekent dat de koffieboer een eerlijke prijs krijgt voor zijn bonen en dat jouw koffie geen belasting is voor het milieu. Ze heeft gekozen voor specialty koffie, suiker zit niet in zakjes maar kun je met klontjes in je koffie doen, je betaalt niks extra’s voor een andere melksoort en je krijgt korting als je je eigen beker meeneemt. Tot in de kleinste details probeert ze haar visie door te trekken in haar bedrijf, daardoor wordt ze gezien door organisatoren van duurzame events. Maar al die dingen die ze doet, moeten ook helder gecommuniceerd worden. Want dan pas valt op waar je voor staat en hoe zorgvuldig je omgaat met je waarden.

Verkoop geen product

Het gaat allang niet meer over het product of de dienst die je aanbiedt, een consument kijkt verder naar dat. Je verkoopt het concept, de waarden waar jij voor staat. Een douchegel kun je vrijwel overal kopen, toch gaan we allemaal graag naar de Rituals. Zijn ze duurzaam? Geen idee! Zijn ze origineel? Dat kan ik ook niet zeggen. Maar elke winkel geeft het zelfde gevoel voor ontspanning, dit gevoel, deze waarden, die hebben ze hartstikke goed geclaimd. We zijn in ons leven vaak op zoek naar ontspanning of we gunnen iemand ontspanning, waardoor Rituals een merk is dat bij ons blijft hangen.

Ik hoop dat door het delen van deze verhalen, misschien een klein vuurtje is aangewakkerd. Kijk eens wat jij biedt als bedrijf en hoe je dit kunt doortrekken in alles wat je doet. Kijk hoe je van jouw productgerichte bedrijf een marketinggericht bedrijf kunt maken, dat heeft namelijk de toekomst.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie