Boekreview: Twee boeken van Lencioni

Onlangs heb ik twee boeken van Lencioni verslonden. Zoals je misschien weet, vind ik mijn persoonlijke ontwikkeling net zo belangrijk als mijn marketingkennis. Doordat ik hier de afgelopen jaren veel tijd en energie in heb gestoken. Merk ik dat mijn werk steeds meer raakvlakken heeft met teamontwikkeling. Als een marketingteam slecht functioneert, komen de marketingresultaten ook niet. Daarom trokken de boeken van Lencioni mijn aandacht.

 

Wie is Patrick Lencioni?

Lencioni was bij mij al bekend vanwege zijn model ‘de piramide van Lencioni’. Ik heb deze uitvoerig meegekregen in de trainersopleiding die ik volgde. Patrick Lencioni is een Amerikaanse managementexpert, spreker en bestsellerauteur. Hij staat vooral bekend om zijn boek De vijf frustraties van teamwork, waarin hij uitlegt waarom teams vaak falen en hoe ze effectiever kunnen samenwerken. Lencioni richt zich op organisatiecultuur, leiderschap en teamdynamiek. Zijn stijl is praktisch, toegankelijk en gebaseerd op herkenbare voorbeelden.

De 3 symptomen van een rotbaan

Uit mijn netwerk kreeg ik de tip om specifiek dit boek te lezen. Ik was eigenlijk gelijk verkocht. De manier waarop dit boek is geschreven vind ik vernieuwend voor een managementboek. Het leest heerlijk weg en was op een bepaalde manier zelfs spannend om te lezen. In dit boek gaat de hoofdpersoon op zoek hoe het komt dat het personeel van een eettent met zo weinig zin naar hun werk gaan. Doordat dit boek zo lekker weg las, kocht ik ook het bekendste boek van Lencioni.

Bekijk hier al mijn boekentips voor marketing, branding en leiderschap.

De vijf frustraties van teamwork

In dit boek zit de piramide van Lencioni verwerkt, wederom in de vorm van een verhaal. Het verhaal was iets minder spannend maar de praktijk kwam goed naar voren in dit boek. Lencioni sluit beide boeken af met een kleine toelichting op de theorie. In een aantal pagina’s neemt hij ons mee in de werking van het model. Omdat je al zoveel hebt gelezen over de praktijk en hoe je het als manager kunt toepassen, duikt hij niet te diep meer in het model. Ik vind het een mooie afsluiting van het boek.

Ik vind beide boeken een echte aanrader voor managers en directeuren die hun team beter willen leren aansturen.

Ik schrijf aan mijn tweede marketingboek

Dankzij het lezen van deze boeken, besloot ik om mijn tweede boek ook dezelfde soort schrijfstijl aan te houden. Aan de hand van een verhaal wordt de essentie van het boek duidelijk. Deze andere manier van schrijven is een echte uitdaging voor mij en vind ik heerlijk om uit te proberen. Ik geloof namelijk dat het vertellen van mijn verhaal in deze vorm veel meer impact gaat hebben. Hoe dit proces verloopt, houd ik bij via mijn LinkedIn profiel.

MarketingMadame
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.