Waarom ik (als marketeer) netwerk
Afgelopen 1 september, tikte ik de 6 jaar aan met mijn onderneming. Vanaf het begin van mijn onderneming ben ik al aan het netwerken. Eerst bij een club speciaal voor zzp’ers, daarna een lokale netwerkclub, gevolgd door een wekelijks ontbijtnetwerk. Kortom, ik heb van alles voorbij zien komen!
Vroeger vond ik het gek om te netwerken, ik was toch marketeer? Dan kon ik ook wel op andere manieren aan mijn klanten komen.
Netwerken is vertrouwen opbouwen
Ik ben een marketeer, dus ik had ook op heel veel andere manieren kunnen werken aan nieuwe klanten. En dat doe ik ook door middel van campagnes, SEO en advertenties in lokale magazines. Maar de grootste opdrachten haal ik nog steeds binnen via netwerken. Dat komt omdat ik als marketingstrateeg dicht naast de directeur/ondernemer sta. Er is vertrouwen nodig om mij binnen te laten in een organisatie. Ik krijg cijfers te zien, ze vertellen over de dingen waar ze tegenaan lopen, daar is vertrouwen voor nodig. Dan is het fijn als je een marketingstrateeg kunt vinden die uit een warm netwerk komt. Zo’n band bouw je niet zo snel online op met iemand.
ZZP’er maar nooit alleen
Een zelfstandig ondernemer zijn, betekent ook vaak eenzame momenten. Je staat er tenslotte altijd alleen voor, jij maakt de keuzes, alles rust op jouw schouders. Vrienden zijn vaak in loondienst en begrijpen niet altijd de dingen waar jij tegenaan loopt.
Het is fijn om dan gelijkgestemde om je heen te hebben. Om af en toe iets aan een ander voor te leggen en te horen hoe die ernaar kijkt, om advies te vragen of simpelweg een luisterend oor te hebben.
Ik zie mijn netwerk dan ook als collega’s waar ik zowel serieus mee kan zijn als mee kan lachen. Die combinatie heb ik nodig! En het is fijn als we elkaar dan ook nog verder kunnen helpen of samen aan projecten te werken. Ik heb al diverse klanten gehad die vragen naar mijn netwerk omdat ze weten dat ik altijd wel iemand heb die hen verder kan helpen. Dat is onwijs tof!