Boekreview: 50 succesmodellen

Op een doordeweekse dag stond ik in onze lokale boekhandel te kijken naar de economie boeken. Ik was snel uitgekeken want er stonden er wel geteld vier! Maar één van die boekjes sprong er uit. Dankzij het lieve formaat en het eenvoudige uiterlijk had het gelijk mijn aandacht. Toen ik het doorbladerde wist ik meteen dat dit iets voor mij was. De 50 succesmodellen geschreven door Mikael Krogerus en Roman Tschäppeler ging mee naar huis!

Wat voor soort boek is het?

Het boek is bedoeld om je te helpen bij alledaagse vragen over samenwerken, beslissingen nemen en leidinggeven etc. De titel zegt het al een beetje, het boek is opgebouwd uit modellen. En laat ik nou gek zijn op modellen!

Een model is even precies als zijn waarnemer

Modellen kunnen je gedachten structureren en daardoor meer inzichten creëren. Daarom is dit boekje fijn om op zak te hebben, zodat je altijd terug kunt grijpen op theorieën. Bijna elke bladzijde is hetzelfde ingedeeld, links staat de toelichting of een praktijkverhaal over het model en rechts is een ingevuld model zichtbaar. Vrijwel haast geen uitleg over het model, maar je begrijpt wel waar hij voor dient en hoe hij toegepast moet worden.

De 50 succesmodellen zijn verdeeld over 4 onderwerpen:

  • Hoe ik mijzelf verbeter
  • Hoe ik mijzelf beter begrijp
  • Hoe ik anderen verbeter
  • Hoe ik anderen beter begrijp

In de vorm van een matrix zijn alle 50 succesmodellen verdeeld over deze 4 vlakken. Achter elk model staat het paginanummer zodat je snel en eenvoudig ziet waar je moet zijn voor het model dat jij zoekt.

Wat vind ik van de 50 succesmodellen?

Ik heb het boekje niet in een keer gelezen, af en toe las ik een paar modellen en legde ik het weg. Tuurlijk had ik het in één keer uit kunnen lezen, maar door het in delen te doen kon ik de modellen beter begrijpen. Ik vond het fijn dat ik door de modellen anders tegen dingen aan ging kijken. Het boekje is praktijkgericht en stimuleert je om er pen en papier bij te pakken zodat je vragen en modellen uit kunt werken.

Wat ik erg leuk vond en mij soms ook hielp was de laatste zin bij de toelichting op een model. Deze zin is blauw gekleurd en vaak een uitspraak van de bedenker, hierdoor begrijp je het model soms net iets beter. Ik denk dat ik dit boekje er nog weleens bij zal pakken als ik ergens op vastloop.

Wat voor beslissingstype ben jij?

Aan het einde van het boekje stond nog ergens in het klein dat ik een test kon doen om erachter te komen wat voor
beslissingstype ik was. Natuurlijk heb ik dit ook even gedaan! Het blijkt dat ik beslissingen intuïtief neem, wat best bijzonder is voor iemand die analytisch is ingesteld. Jij kunt deze test ook doen op www.entscheidunstest.ch het zijn maar 9 vragen dus zeker de moeite waard!

Conclusie: Het is niet een boek dat je moet aanschaffen als je meer over managementmodellen wilt te weten komen. Het is wél een boekje wat je gedachten even kan structureren en inspiratie kan bieden. Voor mij is het zeker een geslaagde aankoop!

 

Meer marketinginspiratie

Archetypetest

Archetypes helpen bij de branding van je merk. Er zijn er wel 12! Ontdek welke bij jou past en ontvang direct tips hoe je je archetype kunt toepassen.