5 tips om je marketingkennis actueel te houden

Toen ik vorig jaar afgestudeerd was, drong het tot mij door dat het belangrijk werd om op eigen kracht mijn kennis bij te houden. Dat vraagt niet alleen om veel zelfdiscipline maar ook om de juiste handvatten. Ik ben mij dus gaan verdiepen in de mogelijkheden. In deze blog geef ik je mijn 5 tips om je marketingkennis actueel te houden.

1. Lees marketingboeken

Ik houd van mijn vak en wil er dan ook graag meer over te weten komen. Daarom ben ik vaak online op zoek naar de fijnste marketing en managementboeken. Je leest het goed, management gaat voor mij hand in hand met marketing, daarom lees ik ook managementboeken.

De boeken die ik lees zijn allemaal erg verschillend, toch heb ik in de loop der tijd wel een voorkeur ontwikkeld. Ik lees tegenwoordig veel beter de omschrijvingen van boeken. Ik heb namelijk al een paar keer gehad dat een boek mijn teleurstelde. Bij deze boeken ontbrak het vaak aan inhoud.

De boeken waar ik positief over ben:  

  1. Marketing 3.0, Philip Kotler
  2. Google Marketing, Mark Jansen
  3. Verdiende Aandacht, Klaar Weima
  4. Online marketing expert in een week, Jeroen Bertrams
  5. Purple Cow, Seth Godin

Deze lijst met boeken zal de komende tijd waarschijnlijk langer worden omdat er zojuist allemaal nieuwe boeken zijn gekomen voor mijn NIMA opleiding. Bekijk ook eens mijn pagina met al mijn boekentips, hier vind je ook boeken over persoonlijk leiderschap.

2. Lees een vaktijdschrift

Toen ik net begon met werken wilde ik op een eenvoudige wijze bij blijven daarom besloot ik een proefabonnement te nemen op het Tijdschrift voor marketing. Wat kun je van zo’n tijdschrift verwachten? Er staan verschillende artikelen in over trends maar ook praktijkverhalen komen aan bod en tips van professionals. Dit betekent dat ik als beginnende marketeer meer te weten kwam over de grote spelers. Ik vond het zelf erg interessant en kon mijn kennis soms ook verwerken bij mijn toenmalige baan.

Het tijdschrift is veranderd het Tijdschrift voor marketing en Communicatie zijn nu samengegaan met Adformatie en gaan nu onder de naam Adformatie verder. Zojuist heb ik mijn eerste exemplaar ontvangen en mijn eerste indruk is goed.

 

 

3. Leg Google examens af

Een online marketeer heef weinig aan de voorgaande punten, er wordt namelijk vrijwel nooit iets op papier gezet. Daarom heb ik een tijdje geleden besloten om mijn kennis op het gebied vast te leggen door middel van het examens. Het is bij Google mogelijk om examens af te leggen voor diverse onderdelen. Je kunt naar de digitale werkplaats gaan van Google, daar kun je het Google Analytics examen afleggen en verdere uitbreidingen vind je in de Google Ads Academy.

4. Lees blogs

Tadaa! Je leest op dit moment natuurlijk Marketingmadame.nl maar er zijn nog meer blogs zoals Frankwatching.nl en Karelgeenen.nl. Ik wil niet zeggen dat ik deze dagelijks bezoek maar ik houd wel de social media accounts van deze blogs in de gaten. Dan weet ik zeker dat ik op de hoogte blijf en zodra ik een leuke of interessante blog voorbij zie komen, lees ik hem. Bij MarketingMadame komt er ook wekelijks een blog online, bekijk dus ook zeker de artikelen op deze pagina

5. Praat over marketing

Dit is misschien wel mijn favoriete bezigheid, praten over je passie. Dit is een hele effectieve manier om beter te worden in je vak. Je leert namelijk veel van anderen en gaat daardoor misschien wel met een ander perspectief naar onderwerpen kijken. Maar je leert zelf ook om jouw werkzaamheden uit te leggen aan een ander. Daar leer je vaak nog het meeste van. Op zo’n moment heb jij jezelf zo verdiept in de stof dat je het goed over kunt brengen aan iemand die er niet mee bekend is. Dit is vooral heel handig als je naast marketingactiviteiten ook salesactiviteiten uitvoert