
Zo maakt u een succesvolle nieuwsbrief en overtuigt u klanten
Ja, zelfs in 2018 is e-mailmarketing nog steeds een van de meest effectieve marketingkanalen. Met professionele nieuwsbrieven kunt u niet alleen uw klanten en ontvangers van uw aanbiedingen overtuigen – ze zorgen ook voor een betere klantenbinding, branding en persoonlijke communicatie. Megan de Graaf van Newsletter2Go legt uit hoe u hoogwaardige en succesvolle nieuwsbrieven kunt maken en waar u precies op moet letten.
E-mailmarketing: wat is dat eigenlijk?
E-mail marketing, ook wel nieuwsbrief marketing genoemd, is onderdeel van de inbound strategie van een bedrijf. Het is een marketingkanaal dat naast bijvoorbeeld content marketing, social media marketing en klassieke marketing wordt ingezet. Een e-mailmarketing strategie is meestal ingebed in de gehele marketingstrategie, en volgens ons een onmisbaar kanaal. Waarom?
- E-mailmarketing heeft een zeer goede ROI (Return on Investment), de kosten per ontvanger zijn bijzonder laag doordat het verzenden van een e-mail goedkoop is
- Met e-mailmarketing kunt u uw klanten, leads en lezers direct aanspreken dankzij personaliseerbare inhoud
- Door het sturen van automatisch e-mailcampagnes kunt u zonder veel moeite regelmatig met klanten in contact blijven
Hoe werken nieuwsbrieven? Simpel!
Een nieuwsbrief kan verschillende doelen hebben. In het beste geval raakt de lezer al zo enthousiast van het onderwerp dat deze direct de nieuwsbrief opent. Eenmaal in de e-mail, moet uw content de lezer vervolgens aantrekken en, afhankelijk van uw doel, bijvoorbeeld voor een klik naar uw webshop leiden.
Een goede nieuwsbrief campagne begint dus met het onderwerp en de afzender. Laten we in de diverse onderdelen duiken die het succes van uw nieuwsbrief zullen bepalen…
Onderwerpregel en afzender
Met een aantrekkelijk onderwerp verhoogt u het openpercentage van uw mailings. In een drukke e-mailbox is het onderwerp het eerste wat we zien. Is de tekst niet relevant of voelen we geen enkele emotie tijdens het lezen, dan belandt de e-mail al snel in de prullenbak.
Een goede onderwerpregel is over het algemeen kort en bondig. De ideale lengte is minder dan 50 tekens, zodat de tekst ook op mobiel wordt weergeven.
Des te eenvoudiger de onderwerpregel, des te beter. Maak duidelijk waar de e-mail over gaat en waarom de e-mail interessant is voor de lezer (korting? Uitnodiging? Nieuwe producten?).
Gebruik tevens actiegerichte werkwoorden en werk met personalisaties, zoals het vernoemen van de naam van de lezer in het onderwerp om de lezer direct aan te spreken. Dit is met een e-mailmarketing software eenvoudig in te stellen.
Naast het onderwerp moet u verder ook letten op de afzender. Een persoonlijke afzender werkt beter dan de naam van een bedrijf. In ons geval schrijven we bijvoorbeeld Megan van Newsletter2Go, in plaats van enkel Newsletter2Go — dit zorgt voor een persoonlijk tintje.
De optimale nieuwsbrief lay-out
First things first! Wanneer de lezer een e-mail opent zien ze direct het bovenste gedeelte. Wellicht scrollen ze, wellicht ook niet. Zorg er daarom voor dat de belangrijkste informatie bovenaan staat.
Plaats een header die direct de aandacht van de lezer vestigt. Werk bijvoorbeeld met een opvallende kleur en plaats tekst op de banner. Dit moedigt aan om de e-mail verder te lezen.
Plaats vervolgens een call to action button vrij vroeg in de nieuwsbrief. Deze geeft u een contrasterende kleur en een tekst die tot een klik leidt. Verplaats uzelf in de lezer en vraag: zou ik nieuwsgierig zijn om meer te weten te komen door op de button te klikken?
U kunt in de nieuwsbrief meerdere call to action buttons plaatsen, maar wij raden aan om één doel aan te houden (bijvoorbeeld een link naar het nieuwe assortiment).
Overtuig met goede inhoud
Personaliseer de inhoud en houd daarbij rekening met de interesses van individuele ontvangers. Personalisaties gaan verder dan alleen de naam in de aanhef, het is ook de content en producten aanpassen op de verschillende contactsegmenten.
Maak bijvoorbeeld twee groepen, dames en heren. Stel dan in uw e-mailmarketing software in dat de groep dames alleen damesproducten te zien krijgt en voor de heren hetzelfde.
Vermijd spamwoorden
Met spamwoorden bedoelen we termen die ervan verdacht worden spam te zijn, zoals “Viagra” of iets als “Directe winst”. Zelfs overmatige leestekens of hoofdletters duiden op spam. Zorg er in uw mailing voor dat de beeldverhouding tussen tekst en beeld evenwichtig is en dat u, indien mogelijk, geen bijlagen in de nieuwsbrief meestuurt. Beter is om een bestand up te loaden en de link in de e-mail te vernoemen,
Meet uw succes
Last but not least, bekijk na iedere mailing hoe de nieuwsbrief heeft gepresteerd. Als u de moeite heeft genomen en de bovenstaande tips hebt opgevolgd, gaat u er natuurlijk van uit dat uw mailings ook door de ontvangers worden geopend en gelezen.
Om te analyseren hoe goed de prestaties werkelijk zijn en de volgende nieuwsbrief te kunnen optimaliseren, moet u uw rapporten bekijken. Bekijk hoe hoog het openingspercentage is, hoeveel lezers in de mailing hebben geklikt en hoeveel lezers zich hebben uitgeschreven. Al deze statistieken zijn een indicatie van hoe interessant en waardevol uw nieuwsbrief werkelijk was voor uw ontvangers.
Conclusie
Het schrijven van een goede nieuwsbrief is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Wie aandacht besteedt aan de belangrijkste zaken, waardevolle inhoud levert en zijn ontvangers goed kent, kan een mooie nieuwsbrief met interessante inhoud versturen.
Doe kennis op en lees e-mailmarketing artikelen, plus verstuur regelmatig zelf nieuwsbrieven om optimalisatietechnieken te testen. Hoe meer nieuwsbrieven u stuurt, hoe meer informatie u hebt over wat wel en niet werkt.
Met een professionele e-mailmarketing software, zoals Newsletter2Go, wordt het maken van nieuwsbrief campagnes kinderspel. Importeer uw contacten, ontwerp een prachtige nieuwsbrief, gebruik bij iedere mailing een nieuwe functie (zoals personalisatie of A/B-testing) en u wordt vanzelf een e-mailmarketing expert.
Deze blog is geschreven door Megande Graaf van Newsletter2Go