Wat onze mindset doet met marketing
Ik gaf onlangs een strategiesessie waarbij het team heel duidelijk aangaf. “We zijn echt heel goed, maar we zijn niet beter dan een ander. En dat zeggen we ook altijd.” Dat is natuurlijk ook heel eerlijk om te zeggen. Maar het helpt je niet wanneer iemand vraagt waarom ze voor jou moeten kiezen en jij zegt “Nou je moet niet voor ons kiezen omdat wij beter zijn dan een ander….”.
Wat moet je dan zeggen?
Als eerste vul je dan al iets in voor de ander en je gaat jezelf al in de eerste zin vergelijken. Dat is niet relevant. Deze persoon vraagt waarom hij voor jou moet kiezen. Praat dan ook over jezelf en waar jij voor staat.
Zeg dingen als:
- “Onze aanpak kenmerkt zich door…”
- “Wij geloven dat…”
- “Wij vinden het belangrijk dat…”
- “In onze werkwijze zie je terug”
Je hoeft van mij nooit te roepen dat je beter bent dan een ander. Zeg vooral wat jou kenmerkt en wat jou sterk maakt. Dan slaan mensen daar gelijk al op aan.
Waarom vergelijken we?
Ik vergelijk bedrijven nooit op basis van beter of slechter. Zo kijk ik namelijk ook niet naar mijzelf. Ik zie wel dat bedrijven het anders doen dan dat ik doe. En ik kan dat ‘anders’ ook vaak duidelijk omschrijven. Maar moet ik dat dan omschrijven aan een potentiële klant? Nee, ik wil ze juist overtuigen van de manier waarop ik dat doe. Ze kunnen zelf wel de vergelijking maken met andere partijen.
We maken vaak vergelijkingen omdat dit nu eenmaal in ons reptielenbrein zit. We willen niet te veel afwijken van de rest, maar we willen ook niet te veel opvallen. Dus we zijn continu bezig met waar wij staan binnen een groep. Want wanneer we onderdeel uitmaken van de groep zijn we veilig. Dat werkte voor de oertijd heel goed, maar in de huidige economie niet meer. Je kunt er dus simpelweg niets aan, behalve jezelf ervan bewust zijn dat je het doet.
Mindset en marketing
Hoe jij kijkt naar de wereld om je heen, doet dus ook heel veel over de manier waarop je communiceert. Dat is handig om te weten wanneer je met sales en marketing bezig bent. Want hoe sterker jij communiceert vanuit je merk, hoe groter de kans is dat je de juiste mensen aantrekt voor je bedrijf. Dit is dus slechts een van de vele voorbeelden die ik kan noemen. Doe er je voordeel mee!