Wat marketing kan betekenen in de technische sector

Zoals ik weleens vaker heb gezegd, voor mij maakt het niet uit in welk bedrijf je mij neerzet, zolang de sfeer maar goed is! Marketing is marketing en elk bedrijf heeft zijn eigen strategie nodig en dat vraagt om aandacht en maatwerk. Veel bedrijven denken dat marketing nog steeds om social media draait, door middel van een serie blogs wil ik laten zien wat marketing kan betekenen voor verschillende sectoren. Marketing heeft namelijk invloed op vrijwel elke tak van het bedrijf en dat wil ik je graag laten zien.

Je doelgroep leren aanspreken

Of het nu gaat om het schrijven van een blog of het aanspreken van klanten in de groothandel, je doelgroep moet je door en door leren kennen. Veel technische bedrijven blijven vaak hangen in de techniek. Hoe werkt het? Wat doet het? Waar bestaat het uit? Wat zijn de specificaties? Dat is natuurlijk allemaal heel belangrijk, maar dat is vaak niet waar een klant op ‘aan’ gaat.

Door je doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen, weet je wat hen aanspreekt. Veel bedrijven in de technische sector zijn namelijk gebaat bij een snelle service of veel kennis. Deze twee aspecten staan verder los van de techniek of de werking van een product.

Doordat zowel jijzelf als je personeel op de hoogte is van wat de doelgroep aanspreekt, kun je hierop inspelen met: een verkoopgesprek, telefoongesprek, e-mailmarketing, blog, social media etc.

Branding bij technische bedrijven

Daarnaast is er nog een onderwerp dat bij veel technische bedrijven speelt: branding. Oftewel: Waar sta je voor? Waar geloof je in? Wat vind je belangrijk? Hoe ben jij als merk? Dat zijn dingen waar veel technische bedrijven niet bij stilstaan omdat ze ervan uit gaan dat het om prijs draait. Maar er zijn vaak nog veel aspecten belangrijk voor de klant die losstaan voor de prijs. Maar de technische bedrijven ‘denken’ dat prijs het belangrijkste is en gaan hier mee spelen. Ze maken onbewust zelf de prijs het belangrijkste. Terwijl er nog zoveel meer is binnen een bedrijf! Ik vind het ontzettend interessant om de merken van dit soort bedrijven in beeld te brengen en door te laten werken in de marketingstrategie. 

Vind je dit interessant? Lees dan ook eens deze blogs:

 

Personeel aan je binden en vinden

In Nederland werken er helaas steeds minder mensen in de bouw en techniek, er is dan ook een dringend personeelstekort. Veel bedrijven zijn bang dat ze hun personeel kwijtraken als ze vaker op social media zichtbaar zijn. Je kunt het ook andersom beredeneren, als je vaker laat zien wat je personeel allemaal wel niet maakt en doet, kun je het juiste personeel aantrekken.  Als je bang bent om je personeel kwijt te raken, moet je je focus leggen om het binden van je personeel. Dit kun je doen op heel veel verschillende manieren en wanneer zij enthousiast zijn over hun werk zullen zij ook mond-tot-mondreclame verspreiden.

Naamsbekendheid opbouwen

Zoals ik al zei, technische bedrijven praten graag over techniek en niet zo zeer over zichzelf. We binden onszelf nog steeds aan mensen en niet aan bedrijven. Het is dus belangrijk dat je jezelf zichtbaar maakt online. Start daarom met het maken van een bericht op LinkedIn waarin je iets van jezelf laat zien en welke gerelateerd is aan je werk. Een vleugje humor is altijd welkom op social media! Door jezelf consistent te laten zien en te praten over vaste onderwerpen, bouw je een expertise op online. Daardoor weten mensen jou steeds beter te vinden! Maar zichtbaar zijn, betekent ook kwetsbaar durven zijn, ben je daar klaar voor? Natuurlijk valt er nog veel meer te behalen als je met marketing aan de slag gaat! Maar deze punten zijn mooie redenen om te beginnen.

Interim marketingstrateeg

Heb je zelf geen marketingteam, maar zou je wel met marketing aan de slag willen. Dan is het handig om te starten met een interim marketingstrateeg die jou op weg helpt. Zo kun je langzaam werken naar een marketingmedewerker en vervolgens een team. Als marketingstrateeg kom ik bij diverse bedrijven over de vloer en weet ik ondertussen snel de vinger op de pijnlijke plek te leggen. Ik kom bij veel diverse technische bedrijven over de vloer omdat deze bedrijven vaak nog niets aan marketing hebben gedaan en daar wel behoefte aan is. Niet alleen voor het management maar ook voor de lagen daaronder kan het belangrijk zijn om meegenomen te worden in de marketingstrategie. 

Meer marketinginspiratie