Wat ik leerde van 5 jaar ondernemerschap

Wauw! De tijd is gevlogen, ik weet nog goed hoe ik 5 jaar geleden startte met MarketingMadame. Ik begon destijds in Oostvoorne en 2 jaar geleden verhuisde ik naar de Hoeksche Waard en begon mijn kantoor in Oud-Beijerland. In die 5 jaar tijd is er veel veranderd bij MarketingMadame. In een LinkedIn post stond ik even stil bij mijn jubileum, maar ik wil er door middel van deze blog wat uitgebreider bij stilstaan. Wie weet help ik jou als ondernemer daar ook mee.

Geef jezelf de tijd om alles uit te zoeken

Toen ik startte met MarketingMadame, zei ik tegen mezelf dat ik 2 jaar de tijd mocht nemen om erachter te komen wat ik precies wilde gaan doen. Je kunt namelijk met marketing op verschillende manieren je geld verdienen, er zijn talloze verdienmodellen te bedenken. Ik begon destijds met pakketten, toen werd het toch afrekenen met minuut en nu verkoop ik mijn dagen. Daarnaast ben ik er steeds meer achter gekomen welke tak van marketing ik het leukste vind, want ook daar is veel in mogelijk!

Kortom, geef jezelf de tijd! Maar neem niet iedereen continu mee in welke stappen je maakt. Zoek het in stilte uit en wanneer je het helemaal zeker weet: spread the word!

Werk aan jezelf

Coaching is er niet (alleen) voor mensen die heftige dingen mee hebben gemaakt, coaching kan iedereen verder helpen. Het is eigenlijk niets meer dan met een open blik naar jezelf leren kijken. Zowel de mooie als de lelijke dingen durven zien en daar actie op onder nemen. Dit klinkt simpel, maar de afgelopen 3 jaar heb ik mij laten coachen en ik denk niet dat ik er ooit mee stop. Het geeft mij namelijk heel veel rust, kracht en energie. Ik ben namelijk zo als mens en dus ook als ondernemer gegroeid.

Als ondernemer ben je altijd aangewezen op jezelf dus leer jezelf dan ook zo goed mogelijk kennen. Dat scheelt een hoop stress en maakt het leven zoveel leuker.

Bouw een sterk netwerk op

Het afgelopen jaar ben ik heel bewust bezig geweest met ‘welke omgeving past nog bij mij’. Mijn netwerk speelt daarin een belangrijke rol, ik zie ze als mijn collega’s. Dankzij mijn netwerk ben ik gegroeid, maar durfde ik vooral ook te groeien. Ik wist namelijk dat ik altijd goede mensen achter mij had die mij konden helpen. Een netwerk genereerd business, zorgt voor een basis en sparringspartners.

Neem heel snel afscheid van dingen die niet werken

Ondernemerschap is spannend, vooral als je net begint. Elke klant houd je vast, hoe stroef een samenwerking soms ook loopt. Terwijl het vaak beter is om het dan juist los te laten. Je kunt daardoor je tijd beter besteden en jij en je bedrijf komen beter naar voren.

Investeer in een goede branding en huisstijl

Vaak worden branding en huisstijl als één ding gezien, maar dat is zeker niet zo! Branding gaat over je merk, waar sta jij voor? Wanneer moeten mensen aan jou denken? Hoe sterker jij staat, hoe sneller mensen voor je kiezen. Dat scheelt je een hoop werk aan marketing en sales. Huisstijl gaat over hoe je je merk vertaalt naar een visuele identiteit. Je branding en huisstijl moeten dus hetzelfde verhaal vertellen. Mijn eerste logo schafte ik voor een bizar lage prijs aan, onder het motto ‘Ik moet iets hebben’. 2 jaar later investeerde ik in een complete huisstijl die vandaag de dag in alles wordt doorgetrokken. Die huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en spreekt mensen direct aan omdat het opvallend is in de marketingwereld. Ga niet zomaar voor een logo, laat er een specialist naar kijken.

Doe de dingen die jij graag wilt

Waarom ben je ondernemer geworden? Welke kansen liggen er nu voor jou? Ik wilde dus al heel lang een eigen boek uitgeven. Ik had al jaren onderzoek gedaan naar hoe je een boek uitbracht en in 2022 was het zover. Mijn eigen boek ‘Oh, maar deze is al klant…” kwam uit! Is dit mijn laatste boek? Zeker niet! Als je eenmaal een boek hebt uitgebracht, heb je de smaak te pakken.

5 jaar klonk voor mij heel lang en het is voorbijgevlogen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat ik ooit weer in loondienst ga. Maar hé je weet nooit hoe de toekomst loopt. Als je mij tijdens mijn studiejaren had gevraagd of ik zou ondernemen… was de kans groot geweest dat ik ‘nee’ had gezegd.

Ik geniet enorm van het ondernemerschap, je kunt continu kiezen voor de dingen die jou het beste liggen en waar je het meeste plezier uithaalt. Sterker nog, het lijkt elke dag leuker te worden.

Er is volgens mij alleen één voorwaarde voordat je begint aan het ondernemerschap. Stel jezelf de vraag: Ben je bereid alles te doen wat nodig is om er een succes van te maken?

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie