Wat kun je met de Google Datastudio?

Een paar jaar geleden kwam ik Google Datastudio tegen en vanaf het eerste moment vond ik het al ontzettend interessant. Ik zal alleen nog niet helemaal voor me hoe ik dit kon gebruiken. Ondertussen ben ik voor mezelf begonnen en ik zie ik steeds meer de toegevoegde waarde van dit platform

Wat is Google Datastudio?

Met Google Datastudio kun je heel eenvoudig een aantal belangrijke gegevens overzichtelijk weergeven in: tabellen, cirkeldiagrammen, plattegronden etc. Hierdoor kun je mooie rapporten maken om te tonen aan collega’s, medewerkers of klanten.

Stap 1: Voeg een gegevensbron toe

Zonder gegevensbron begin je niks in Google Datastudio kijk daarom eerst welke gegevensbronnen je wilt koppelen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden, de meest gebruikten zijn uiteraard Google Ads en Google Analytics. Het toevoegen van een gegevensbron gaan ontzettend eenvoudig. Kies een welke gegevensbron je wilt toevoegen, kies vervolgens welk account je wilt koppelen. Vervolgens kun je nog aangeven welke gegevens je wél en niet wilt tegenkomen in je datastudio. Vergeet niet om je gegevensbron een duidelijk naam te geven. Wanneer je ook voor je klanten gegevens in Google Datastudio wilt toevoegen, is het fijn als elke gegevensbron zijn eigen naam heeft. En dan ben je klaar om te beginnen!

Stap 2: Kies een soort rapport

Google datastudio heeft voor jou alvast een paar verschillende standaard rapporten opgemaakt. Het is handig om er daar één van te kiezen en die naar jouw wensen verder aan te passen. Maar het is uiteraard ook mogelijk om met een leeg template te beginnen!

 

Stap 3: Stel het zelf samen

Er is werkelijk van alles mogelijk binnen Google Datastudio. Bedenk je daarom vooraf welke gegevens je naar voren wilt krijgen, voordat je door de bomen het bos niet meer ziet. Google datastudio gaat namelijk alleen maar voor je werken als je de gegevens goed met elkaar combineert.

Waarom zou je Google Datastudio gebruiken?

Ik merk dat ik via Google Datastudio weer tot nieuwe inzichten kom. Het koppelen van verschillende gegevens en het tonen van gegevens in verschillende weergaven, helpt echt! Daarnaast is het mooi om Google Datastudio rapporten te delen met klanten zodat zij een overzicht krijgen van de resultaten.

Meer marketinginspiratie