Wat jij als marketeer met neuromarketing kunt
De afgelopen twee jaar ben ik mij verder gaan verdiepen in neuromarketing. Het voelt een beetje als de laatste knop waar wij als marketeers aan kunnen draaien. Ik vind het ontzettend interessant om meer te leren over de hersenen en het is bizar om te zien wat voor resultaten het oplevert.
Neuromarketing is hot
Het is niet voor niets dat ik mij de laatste jaren heb verdiept in neuromarketing. Het is namelijk een opkomend onderwerp binnen marketing. Dat is best vreemd, want we weten al jaren heel veel over de hersenen. Maar het is vrij nieuw dat dit gekoppeld wordt aan marketing. Veel mensen stellen zichzelf dan ook de vraag of het wel ethisch verantwoord is. Maar neuromarketing gaat er niet over om mensen negatief te beïnvloeden, het gaat er juist over dat we mensen helpen om eenvoudiger beslissingen te nemen.
Neuromarketing in het kort
Om het eenvoudig uit te leggen, bestaan je hersenen uit twee delen: systeem 1 en systeem 2.
Systeem 1 is het reptielenbrein, het brein dat al miljoenen jaren bestaat. Dit systeem denkt onwijs snel, en is gericht op primaire acties. Ik vergelijk het altijd met de behoeftes van een mens in de oertijd. Horen bij een groep want dat is veiliger dan er alleen op uitgaan. Weten wanneer je moet rennen en vluchten om veilig te zijn. Daar ga je geen vergelijking voor maken, je beslist gelijk.
Systeem 2 is het brein dat nadenkt en in verhouding dus heel traag is. Dit systeem gaat vergelijken, beoordelen en komt daarna tot een besluit. Of het blijft hangen en haakt af, zonder besluit te nemen.
Systeem 1 is dus het systeem waar wij als marketeers op willen focussen. Wanneer je klantreis gericht is op systeem 1, vliegen mensen door de website heen.
Denk maar na over zinnen als:
- Er zijn er nog 3 op voorraad (schaarste)
- Vandaag besteld, morgen in huis (snelheid)
- 7 andere mensen beoordelen dit product als goed (socialproof)
- Dit is het meest verkochte product (socialproof)
Wat je als marketeer met neuromarketing kunt
Als marketeer worden we vaak beoordeeld op de resultaten die we behalen. Denk maar na over het aantal aanmeldingen, verkopen of klikken op een campagne. In een wereld die wordt overspoeld door informatie, moeten wij dus kunnen opvallen en zorgen dat mensen in actie komen. Dat gaat het beste wanneer we weten hoe systeem 1 van mensen werkt.
Neuromarketing is dus een extra truc uit onze marketing trukendoos. Er wordt vaak heel moeilijk gesproken over neuromarketing, heel gewichtig. Maar ik beloof je het is eigenlijk heel overzichtelijk en goed toe te passen, de komende tijd zal ik meer blogs schrijven over verschillende technieken.