Wat is internal branding?

Internal branding is een van de jongste marketingstrategieën die er is. Dat komt omdat het hele branding aspect de laatste jaren hard is gaan leven. Als je kijkt naar het verloop van marketing dan ging het vroeger puur om wat je verkocht, nu gaat het erom wat je betekent voor een ander. Waar sta jij voor? Internal branding gaat daar verder op door en trekt het naar de interne organisatie.

Hoe werkt internal branding?

Wat je aan de buitenkant verkoopt, moet ook aan de binnenkant waar worden gemaakt. Daar ging het de afgelopen jaren nog vaak mis bij bedrijven. Sterker nog, bij veel bedrijven zal dit nog steeds plaatsvinden.

CoolBlue is hierin het eenvoudigste voorbeeld, zij staan voor ‘alles voor een glimlach’. Dit wordt niet alleen naar de klanten uitgedragen ook de interne organisatie staat hiervoor. Medewerkers gaan op de manier met elkaar om, processen zijn vanuit deze gedachten opgezet en zelfs het interieur op kantoor ligt hiermee in lijn. Zo zorgen zijn ervoor dat in elke vezel van het bedrijf het merk wordt geleefd.

Wat levert internal branding op?

Dit antwoord geldt voor alle brandig vraagstukken: dat is moeilijk te achterhalen. Je kunt branding namelijk niet meten en zeker niet als het om mensen gaat. Je zou wel een medewerkers tevredenheidsonderzoek kunnen doen, je zou ook een onderzoek kunnen doen waarin je vragen stelt die betrekking hebben op het merk. Maar in geld kun je vrijwel niet uitdrukken wat internal branding oplevert.

Op andere gebieden levert het meer verbondenheid op met het bedrijf, het vinden van nieuwe medewerkers gaat eenvoudiger, nieuwe ideeën worden sneller uitgedacht.

Hoe implementeer je internal branding?

Ik noemde net al CoolBlue, maar eigenlijk is dit geen eerlijk bedrijf om mee te vergelijken. Ieder bedrijf wil net als CoolBlue zijn. Maar het grote verschil van CoolBlue vergeleken met andere bedrijven is: zij zijn vanaf de start begonnen met een sterk merk.

Voor het overgrote deel van de Nederlandse bedrijven geldt, dat ze nooit vanuit een merkgedachte gestart zijn. Of ze hebben dit in ieder geval niet als basis van hun onderneming uitgelegd. Dat betekent dat je het merk als marketeer eerst weer naar boven moet zien te krijgen en het daarna moet zien door te trekken in de interne organisatie. Dat doen ik aan de hand van verschillende strategiesessies, ik ga met accountmanagers en medewerkers aan de slag om hun te trainen, we bouwen een merkkompas op en introduceren deze. Kortom, ben een internal branding strateeg haal je een merkbooster in huis. Jouw team wordt aan de slag gezet om op eenzelfde soort wijze te denken en werken. Waardoor jouw merk sterker komt te staan.

Waarom is internal branding lastig?

Iedereen wil als CoolBlue zijn, maar niemand durft dezelfde keuzes te maken als CoolBlue. Want dat kost gelden wat zeggen mijn medewerkers daarvan en wat als het niet lukt? En wat moet ik daarvoor doen? Kortom, internal branding gaat hand in hand met persoonlijk leiderschap. Alles wat bovenin in de organisatie gebeurt, sijpelt door in de rest van de organisatie. De onderneming is zo sterk als de leider. Maar, niet elke leider durft leiderschap te nemen en dat is wel nodig bij internal branding.

Meer weten over een internal branding traject?

Ik voer per jaar verschillende internal branding trajecten uit. Zou je willen weten of jouw bedrijf daar klaar voor is? En hoe een internal branding traject antwoord geeft op jouw vragen? Mail of bel mij gerust, dan leg ik je graag uit hoe ik een brandingtraject start.  

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie