![](https://marketingmadame.nl/wp-content/uploads/2019/09/Verschil-bijdrage-en-artikel-op-LinkedIn-Uitgelicht-afbeelding-1024x768.png)
Wat is het verschil tussen een bijdrage en een artikel op LinkedIn?
Wanneer je aan de slag wilt gaan met LinkedIn loop je waarschijnlijk tegen allerlei onbekende termen aan. Want ja, om het eenvoudig te houden gebruikt elk platform zijn eigen termen voor allerlei functionaliteiten. Ik vertel je vandaag meer over LinkedIn artikelen en bijdrages en geef je uiteraard mijn tips en tricks voor succes.
Wat is een LinkedIn bijdrage?
Een bijdrage op LinkedIn is eigenlijk niets meer dan een kort berichtje zoals je op Facebook een post maakt. Een bijdrage is daardoor ook de eenvoudigste manier om iets te delen met je netwerk. Bij een bijdrage is het belangrijk dat je er altijd voor zorgt dat je gebruik maakt van een afbeelding. Hierdoor valt je bijdrage beter op. Wanneer je zelf geen foto hebt, kun je ook altijd gebruik maken van een stockfoto. Een eigen foto heeft natuurlijk de voorkeur, daarnaast hoeft een foto niet perfect te zijn!
Tip: Net zoals bij Facebook, laadt LinkedIn je URL ook in. Dat betekent dat wanneer je een URL plaatst in je bijdrage de afbeelding en de titel van een blog of websitepagina tevoorschijn komt, deze kunnen vervolgens aangeklikt worden. Hierdoor is de kans dus groter dat jouw websitepagina of blog bezocht wordt.
Wat is een LinkedIn artikel?
Een LinkedIn artikel is een soort blog en is dus bedoeld om een langer verhaal te vertellen. Een LinkedIn artikel is een goede manier om je expertise te tonen. Een artikel kan eigenlijk overal over gaan, maar net als bij een bijdrage is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat het leuk is om te lezen voor een ander. Een aantal ideeën voor een LinkedIn artikel zijn:
- Geef tips die betrekking hebben op jouw vakgebied, hierdoor laat je je expertise zien.
- Rijtjes doen het ook goed, zoals bijvoorbeeld “5 manieren waarop” of “7 redenen voor”. Dit is voor mensen eenvoudig te scannen en daardoor aantrekkelijker om op te klikken en te lezen.
- Schrijf een artikel over een project dat pas is afgerond of de resultaten van een onderzoek dat jij hebt uitgevoerd.
- Wanneer er trends binnen jouw vakgebied zijn, is het interessant om hier over te schrijven. Laat hierbij duidelijk je mening weten of stel kritische vragen, hierdoor ontstaat er waarschijnlijk een discussie en kun je je kennis tonen.
Wanneer gebruik je een bijdrage en wanneer een artikel?
Mijn advies is om bijdrages en artikelen met elkaar af te wisselen. Een artikel hoeft niet met regelmaat geschreven te worden, schrijf wanneer jij echt iets te delen hebt met je netwerk. Een bijdrage kan heel eenvoudig worden gecreëerd. Stel je hebt een afspraak, maak een foto van de locatie, je drankje, je auto of iets anders. Schijf hoe je afspraak is verlopen en welke inzichten je hebt gekregen.
Wil je nog meer te weten komen over LinkedIn? Wil je al mijn tips & tricks leren? Volg dan mijn social media training ik neem je stap voor stap mee in de mogelijkheden van dit social media platform.