Wat is branding en wanneer zet je het in?
Branding, ik ben er gek op! De laatste paar jaar heb ik mij gefocust op de branding van MarketingMadame én met effect. Branding is de basis van je bedrijf en is eigenlijk een van de nieuwste onderdelen van een marketingstrategie. Vroeger was je merk niet belangrijk, er waren immers niet veel andere merken op de markt. Het vastleggen van je merkkompas is tegenwoordig een essentieel onderdeel van je marketingplan.
Elke drinkfles zijn eigen verhaal
Ik neem hierbij altijd ‘drinkflessen’ als voorbeeld. Kijk eens in je eigen keukenkastje, hoeveel merken heb je zelf al in huis gehaald? En dan te bedenken dat er nog veel meer zijn. Er is een fles die goed is voor het milieu (Dopper), er is een fles die je meer water laat drinken (Waterdrop), er is een fles die een geur geeft aan je water (Air Up), en dan zijn er ook nog de normale sportflessen die je meeneemt naar de sportschool (Nike).
Allemaal hebben ze hun eigen verhaal en stukje van de markt, ik vind dat ontzettend interessant!
Maar wat is branding dan?
Branding klinkt heel spannend, maar het gaat om het opbouwen van een merk. Wanneer we het woord ‘merk’ horen dan denken we gelijk aan kledingmerken, schoenmerken of tassenmerken. Een merk is veel meer dan dat de basis is: herkenbaarheid, het geeft een bepaalt kwaliteitsniveau aan en het roept een gevoel of emotie op.
Daardoor kun je op verschillende niveaus werken aan je merk! Denk aan personal branding, internal branding en online branding.
Hoe ziet een brandingsessie eruit?
Doordat ik veel netwerk, spreek ik regelmatig ondernemers. Vaak hoor ik aan hun verhaal en de problemen waar ze tegenaan lopen dat ze een probleem hebben met hun branding. Vaak is een onderbelicht onderdeel van hun marketingplan en is daar nooit bij stilgestaan.
Tijdens een brandingsessie ga ik met vragen graven naar het verhaal van de ondernemer. We onderzoeken de merkwaarden die passen bij de onderneming en brengen in kaart welke archetype daar bij past. Kortom, we vormen jouw merkkompas. Dit merkkompas helpt je enorm in je organisatie maar ook daarbuiten.
Wat levert een brandingstrategie op?
- Je hebt een sterk merk, daardoor trek je eenvoudiger nieuwe klanten aan
- Doordat je weet waarvoor je staat, communiceer je hierover steeds makkelijker
- Omdat je je merkkompas helder hebt, weet je beter beslissing te nemen op het gebied van flyers, website, social media etc.
- Doordat je communiceert vanuit een sterke identiteit, trek je klanten aan die bij je passen.
Ik geniet zelf enorm van brandingsessies omdat je tot de kern van het bedrijf komt. Daardoor zie je vaak bij ondernemers lampjes gaan branden en wordt ze enorm geïnspireerd om dingen aan te gaan pakken binnen hun bedrijf.