Wanneer is een zoekwoordanalyse nuttig om uit te voeren
Het is weer zover, deze week voer ik voor mijn eigen bedrijf een zoekwoordanalyse uit. Het is al een geruime tijd geleden dat ik dit gedaan heb. En de redenen voor het uitvoeren van een zoekwoordanalyse verschillen bij nogal. Daarom vond ik het een leuk idee om daar een blog over te schrijven. Want er wordt vaak gedacht dat een bedrijf niet zonder social media en SEO kan. Sommige bedrijven laten daardoor een duur zoekwoordonderzoek doen terwijl het wellicht helemaal niet interessant is. Of ze laten een onderzoek uitvoeren die maar voor één manier van werken relevant is.
1. Leer de markt kennen
Een zoekwoordonderzoek kan heel verhelderend zijn. De woorden die jij gebruikt om je producten of diensten te omschrijven, hoeven jouw klanten niet te gebruiken. Door zoveel mogelijk woorden te onderzoeken, weet je welke woorden relevant zijn voor jouw business.
2. Onderzoek marktpotentieel
Toen ik mijn trainingen serieus begon op te zetten, ging ik ook kijken waar vraag naar was in de markt. De vraag binnen een markt ontdekken, kun je doen door een uitvoerig marktonderzoek uit te laten voeren. Maar een zoekwoordanalyse kan ook al veel inzichten geven. Door te achterhalen waar mensen wél en niet op zoeken, kom je al snel te weten waar de groeikansen liggen.
3. SEO of Google Ads
Je wilt aan de slag met je vindbaarheid, dan wil je zoekwoorden kiezen waar niet iedereen op adverteert of op schrijft. Je wilt namelijk nog wel een kans maken dat je gevonden wordt. Toen ik startte met MarketingMadame had ik natuurlijk nog niet veel klanten, ik vond wel dat ik 40 uur in de week moest maken. Daarom besteedde ik mijn overgebleven uren aan het schrijven van blogs en SEO teksten. Dat zorgt er nu voor dat ik regelmatig gevonden word op bepaalde zoekwoorden.
Wat kost een zoekwoordanalyse?
Ik weet dankzij mijn werk dat de prijzen enorm uit elkaar kunnen lopen. En iedere partij doet ook weer geheimzinnig over hoe ze aan de woorden komen. De SEO markt is sowieso een markt die niet heel duidelijk is. Resultaten tellen uiteindelijk.
Als je kijkt naar zoekwoordanalyses betaal je al snel rond de 600-900 euro. Is dat het waard? Ja, wel als je goed vooraf bespreekt wat het doel is waarmee je de zoekwoordanalyse wilt laten uitvoeren.
Benieuwd wat relevant is voor jouw marketingstrategie? Daar help ik je dan weer graag bij. Ik zorg dat jij de juiste keuzes maakt om uiteindelijk een effectieve strategie uit te rollen.