SEO, beter bekend als het vindbaar maken van je website door middel van content en techniek. Een website alleen is niet voldoende, je wilt dat mensen hem vinden, dat je klanten krijgt via dit kanaal. Maar wat is nu eigenlijk het voordeel van SEO? Waarom zet je niet gewoon en social media campagne op?

SEO heeft tijd nodig

Een social media campagne kan uiteraard veel opleveren! Maar op één kanaal inzetten is niet altijd voldoende, je wilt iets opbouwen voor de langere termijn. Daarom adviseer ik om verschillende marketingactiviteiten naast elkaar te organiseren. Terwijl je aan je SEO werkt, kun je ook een SEA of social media campagne oid. opzetten. SEO heeft namelijk tijd nodig, Google bepaalt tenslotte de regels. In mijn eerste jaar als ondernemer schreef ik elke week een blog en daarnaast 5 SEO pagina’s. Dat zorgt er nu voor dat mijn aanbod goed gevonden wordt in Google.

Heel veel schrijven én techniek

SEO gaat niet alleen om het realiseren van kwalitatief goede content, het gaat ook om de techniek. Google vindt het belangrijk dat je website goed te lezen is qua code, dat hij snel laadt, dat alles een ‘tag’ heeft meegekregen, dat hij op mobiel goed werkt en ga zo maar door! Het is topsport om continu een goede score te houden in Google. Met de Google Pagespeed tool kun je achterhalen hoe goed jouw website het doet op desktop en mobiel. Een groene score halen is erg lastig! Omdat dit vooral technische verbeteringen zijn, gaat hier ook een hoop geld in zitten om het op orde te krijgen.

Wat is belangrijker techniek of content?

Hoe het algoritme van Google precies werkt, dat weten wij online marketeers niet. We kunnen alleen vertrouwen op recente resultaten. Het algoritme blijft zich ontwikkelen en zo kan je positie in Google per dag verschillen.

Mijn website is niet altijd technisch in orde geweest, hij laadde niet altijd even snel. Het was, zoals webdesigners dat noemen, een ‘zware’ website. Desondanks heb ik via mijn website al ruim € 9000,- verdiend aan klanten die via SEO binnenkwamen. Uit mijn ervaring is gebleken dat techniek niet altijd het belangrijkste is. Wil jij elke dag bovenaan staan in Google met zoekwoorden waar veel concurrentie op zit? Dan is techniek veel belangrijker!

SEO is hard werken

Omdat je bij SEO niet de touwtjes in handen hebt maar afhankelijk bent van de spelregels van Google, moet je er bovenop zitten. Google Search Console, Analytics en Google Pagespeed zullen je beste vrienden worden. SEO draait om analyseren en optimaliseren!

Wil je meer weten over SEO? Wil je zelf aan de slag gaan met SEO voor je WordPress website? Schrijf je dan in voor mijn online training!