Platformstrategie

Waarom is contentplanning voor social media handig?

Social media klinkt heel eenvoudig en toegankelijk maar kan in de praktijk heel veel tijd in beslag nemen. Er ‘moeten’ regelmatig leuke berichten (content) geplaatst worden die ook nog eens aansluiten bij uw doelgroep. Uw producten en diensten moeten hierin naar voren komen en u wilt bereik generen. Een contentplanning helpt hier enorm bij. Het geeft structuur en overzicht waarmee u kunt werken aan uw social media doelen. Een doel voor social media kan bijvoorbeeld zijn nieuwe klanten aantrekken, naamsbekendheid van het bedrijf vergroten of betrokkenheid van klanten vergroten. Door vooraf het doel van uw kanaal te bepalen geeft u ook al richting aan uw content,

Wat is een contentplanning?

Een contentplanning is een handig hulpmiddel om overzicht te krijgen in alles wat u op uw social mediakanalen gaat plaatsen. Vaak is het een bestand in Excel of Google. Hierin staan bijvoorbeeld uw social mediakanalen, een voorbeeld van het bericht, wie verantwoordelijk is voor het bericht binnen uw bedrijf en wanneer het geplaatst moet worden.

Het scheelt gelijk ook veel werk. U werkt met een planning en weet van tevoren welke berichten u kunt maken. Dit voorkomt stress op het laatste moment ‘Oh, wat moet ik nu weer plaatsen?”

U denkt bewust na over wat u wanneer wilt plaatsen en welke toegevoegde waarde dit voor de lezer heeft.

Zelf een contentplanning maken

Binnen 5 (kleine) stappen bent u al een heel eind:

STAP 1: Sorteer uw content
U hebt al heel veel content om over uw product of dienst te vertellen. Maak een lijst van de onderwerpen die u allemaal kunt vertellen.

STAP 2: Kies uw kanalen

Welke Social Mediakanalen gebruikt u allemaal? Twitter, Facebook, Instagram, Nieuwsbrief bloggen, vloggen of wellicht ook Pinterest etc?

STAP 3: Formuleer doelen

Bepaal wat u wilt bereiken.
Wilt u meer omzet generen? Dit realiseert u door meer klanten aan te trekken of uw bestaande klanten meer te laten besteden. Goede content die de zichtbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf of product vergoot helpen daarbij. Een doel kan ook zijn om juist te besparen. Doordat uw content meer bekendheid krijgt hoeft u minder te adverteren. Of door bijvoorbeeld alle vragen van klanten goed te beantwoorden in uw content kunt u besparen op uw klantenservice. Een goed voorbeeld hiervan is Eneco met Toon. Veel vragen met betrekking tot Toon zijn op te lossen door middel van hulp video’s. Denk vooraf dan ook goed over je doelen na en verwerk dit in je contentplanning.

STAP 4: Contentplanner

Zoek een geschikt format waar je je content overzichtelijk in kan gieten. Denk bijvoorbeeld aan een Excel- of een Googledocument waar alle collega’s gemakkelijk de contentplanning kunnen bekijken.

STAP 5 Aan de slag!

Wanneer u alle stappen doorloopt, hebt u een goed zicht op de planning van wat u de komende tijd aan content gaat inzetten en zit u nooit zonder ideeën. Plan elke eerste maandag een content overleg in met de collega’s van wie u input nodig hebt. In dit overleg bespreekt u wat er voor de komende week op de planning staat, wat hiervoor nog nodig is en welke doelen u wilt halen. En tenslotte evalueer berichten die vorige week zijn geplaatst., wat ging er goed en wat kan er beter?

De voordelen van content planning zijn eindeloos. Maar de belangrijkste is toch wel: er is overzicht voor alle betrokkenen in uw bedrijf. 

Heel veel succes met het aanbrengen van meer structuur in uw social mediaberichten.

Deze blog is geschreven door Nathalie Krom-Wormgoor SMP van 2605 Marketing.

2019-02-14T11:28:25+00:00

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op