brandingtraject

Waarom is branding voor bedrijven zo moeilijk?

Branding, je wordt er mee doodgegooid. En eerlijk, ik maak mij er als marketeer ook aan schuldig. In deze tijd vinden we het belangrijk om zaken te doen met mensen waarin wij onszelf herkennen. Een merk is dé manier om menselijkheid aan je bedrijf/product toe te voegen. Je vraagt dan misschien ook af, als dat branding is…. Waarom is het dan zo moeilijk? Waarom past niet iedereen het toe?

 

Branding gaat over identiteit

Een identiteit hebben, betekent dat je er niet voor iedereen kunt zijn. Je ziet dat de allesmandvrienden van deze wereld het niet overleven, kijk maar naar de V&D.

Wij mensen vinden het moeilijk om er niet voor iedereen te kunnen zijn. We willen namelijk niet buiten de groep vallen. En aangezien er nog steeds mensen de bedrijven leiden, zie je dat nog veel bedrijven moeite hebben met branding.

Een merk is zo sterk als de directie is. Hoe beter de directie weet waarvoor ze het doen, wat ze uitstralen en waarvoor ze staan, hoe beter de identiteit van het bedrijf. Helaas heerst er nog onder veel mensen de overtuiging dat zakendoen niet gepaard gaan met emoties.

 

Identiteit opbouwen gaat gepaard met keuzes maken

Keuzes maken, nog iets wat we lastig vinden. Branding gaat gepaard met keuzes maken, groot en klein. Een merk bouw je op door consistent te zijn in het maken van je keuzes. En wanneer je kiest voor het een, kies je automatisch niet voor het ander. En dat is voor veel mensen moeilijk, want wie weet wil je op een gegeven toch voor het ander kiezen? Of heb je spijt van je keuze? Je moet dus ook vast kunnen houden aan de keuze die je hebt gemaakt.

 

Je kunt het niet meten

Branding heeft zich ondertussen bewezen bij grote bedrijven. Maar je kunt niet meten of je succes te danken is aan een merk. Want hoe druk je dat uit? Hoe herleid je het? Toch hebben grote namen bewezen dat een merk wel degelijk belangrijk is. Kijk maar naar auto’s, banken, verzekeraars en koffiemerken. Je kunt er namelijk nog zoveel marketingbudget tegenaan gooien in campagnes, door een merk neer te zetten creëer je vertrouwen, een teken van kwaliteit en zorgt voor een onderscheidend vermogen.

Kortom een brandingtraject gaat niet altijd vanzelf en het is vooral gericht op lange termijn. Maar een traject is altijd de moeite waard!

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie