Waarom Instagram zo’n lastig social media kanaal is
De Instagramtrainingen vliegen je om de oren en dat is natuurlijk niet zonder reden. Veel bedrijven zijn met social media gestart toen het allemaal nog erg soepel ging, de likes en reacties stroomden binnen zonder veel tijd en aandacht te besteden aan berichtjes. Die tijd ligt steeds verder achter ons, social media is hard werken en vooral Instagram. Maar hoe komt dat?
Kies het juiste social media kanaal
Ik kom bij verschillende bedrijven op bezoek die beginnen met: “We moeten iets doen met social media volgens mijn kinderen/vrouw/man moeten we op Instagram, Facebook en LinkedIn” Van zo’n opmerking krijg ik lichte jeuk in mijn nek. Tuurlijk moedig ik het alleen maar aan als bedrijven op social media actief willen zijn, maar wees wel kieskeurig welk kanaal je gaat inzetten. Om voor alle kanalen leuke, creatieve content te bedenken kost tijd en dus geld en je moet ook nog actief blijven op deze kanalen. Daarnaast is het zonde om tijd en geld te steken in een social media kanaal wat niet op jouw onderneming aansluit.
Social media draait om interactie
Het is belangrijk dat je op social media ook echt sociaal bent. Dat betekent dat je interactie moet opzoeken bij mensen. Omdat deze blog over Instagram gaat, zullen de voorbeelden ook over Instagram gaan. Op Instagram heb je verschillende mogelijkheden om content te delen:
- Een post
- Een story
- Live gaan
- Instagram TV
Als je echt goed bezig wilt zijn op Instagram, dan gebruik je ze alle vier! En het liefst lok je reactie uit bij de mensen, bij een story kun je dit doen door een “poll” te plaatsen of een “schuifbalk”. Bij een post kun je het doen door een gevoelig onderwerp aan te snijden of te vragen naar een mening.
Wat maakt Instagram dan zo moeilijk
Het algoritme van Instagram kijkt naar hoe actief jij bent op het platform. Reageer je weleens op berichten van anderen? Reageer je op Instastories? Doe je weleens een direct message verzenden naar iemand? Allerlei gegevens die voor Instagram aantonen dat jij een actief lid bent van het platform. Hoe actiever je bent, hoe eerder je getoond wordt in de overzichten. Het is dus lastig om Instagram uit de besteden, uiteraard kan ik de berichtjes maken voor je, maar je zult zelf aan de slag moeten gaan met de interactie! Instagram = investeren