Waarom ik een hekel heb aan het woord ‘kwaliteit’
Oh jongens, zodra mensen met het woord ‘kwaliteit’ aankomen als merkwaarde. Begint de fronsrimpel op mijn voorhoofd al te verschijnen. Ik kan er gewoon niets aan doen. Ik geef regelmatig strategiesessies aan teams van bedrijven. Ik vind dat altijd onwijs gaaf om te doen. Een van de eerste dingen die ze tijdens zo’n sessie moeten doen is het bedrijf aan mij voorstellen. En dan komt vaak al het woord ‘kwaliteit’ voorbij. Bij mij ontstaat er dan een kleine vieze glimlach. In mijn hoofd denk ik dan ‘daar hebben we er weer zo een’.
Mag je dan geen kwaliteit nastreven?
Begrijp mij niet verkeerd, het is heel goed om kwaliteit hoog te hebben staan. Maar het eerder een voorwaarde dan een merkwaarden. Want als merkwaarde is hij niet uniek. Vrijwel alle bedrijven gaan voor kwaliteit. En als je je bedrijf aan mij wilt voorstellen, wil je natuurlijk niet als eenheidsworst klinken. Je wilt mij omverwaaien met wat jij voor mij kunt betekenen. Net zoals je dat bij je klanten zou willen doen.
Wat kun je dan wel gebruiken?
Wanneer ik in strategiesessies zit, wil ik altijd zo goed mogelijk naar boven krijgen waar een bedrijf mee bezig is. Het woord ‘kwaliteit’ zegt mij dus niet zoveel. Daarom vraag ik door naar ‘Waar zit voor jullie kwaliteit in?”. En als ik dan nog het antwoord niet heb, vraag ik net zo lang door totdat ik iets unieks hoor. Kwaliteit kan in heel veel dingen zitten, die dingen kunnen benoemen, maakt jou al een stuk sterker.
Hoe onderzoek je dan je merkwaarden?
Merkwaarden zijn een leidraad voor de organisatie, de unieke combinatie zorgt voor richting. Mijn merkwaarden zijn: leren, spelen en creativiteit. Waarschijnlijk krijg je hier al gelijk een bepaald gevoel bij. Wanneer je in een groter team werkt is het belangrijk dat je deze termen gaat ‘laden’. Jij gaat er met je team betekenis aan geven door de vraag te stellen: “Wat betekent spelen voor ons” en “waarin zien we spelen terug in de organisatie”. De beste vraag om daarna te stellen is ‘waarin zien we de merkwaarde spelen nog niet terug in de organisatie”. Want die laatste vraag zorgt weer voor groei.
Wil je graag aan de slag met jouw internal branding? Of wil je graag meer leren over het vormen van jouw merkwaarden? Neem dan eens contact op, want ik zou maar wat graag met jou een strategiesessie doen.