Waarom ik een boek schreef over klantretentie?
Dit is wellicht de meest gestelde vraag aan mij sinds ik mijn boek heb uitgebracht. Waarom schrijf je een boek? En waarom dan over klantretentie? Ik zal vandaag een boekje opendoen of het hoe en waarom van mijn marketingboek.
Mocht je trouwens nog meer willen weten over het proces en de kosten van het uitbrengen van je eigen boek, kijk dan eens deze video op YouTube. Daarin vertel ik je hoe duur het was om mijn boek uit te brengen en wat ik de volgende keer anders zou doen.
Waarom bracht ik een boek uit?
Al vanaf jonge leeftijd schrijf ik, MarketingMadame was vroeger ook een blog voor marketeers. Ik ben ook echt een leesfanaat, als ik de rust heb lees ik het ene na het andere boek uit. Zo gaan er tijdens een vakantie gerust zo’n vijf boeken doorheen. Ik wilde daarom heel graag een boek uitbrengen waarop mijn naam zou staan.
Daarnaast is het voor mijn bedrijf goed om een boek op mijn naam te hebben. Je hebt altijd iets mee te nemen naar nieuwe klanten, het toont iets aan en het is daardoor ook een deel van mijn marketingstrategie.
Waarom een boek over klantretentie?
Ik vind het suf om te zeggen dat ik een mensen-mens ben, want ik kan ook heel goed alleen zijn. Maar ik ben wel altijd op zoek naar verbinding met mensen. Ik zie mijn klanten ook niet als klanten, ik wil met hen een relatie aangaan. En in relaties is het geven en nemen. Dat geldt ook voor zakelijke relaties.
Als marketeer merkte ik dat elk gesprek bij bedrijven gaat over het krijgen van ‘meer klanten’. Maar om meer klanten te krijgen, moet je wel de klanten vast kunnen houden. Anders zijn we alleen maar gaten aan het opvullen. En bij een groot aantal bedrijven kreeg ik het gevoel dat het dweilen met de kraan open was. We gaan ervan uit dat klanten vanzelf weer terugkomen, maar in de meeste gevallen gaat die vlieger niet op.
Met dit boek leg ik weer even de focus op een goede marketingstrategie. Wat een goede strategie is niet alleen gericht op korte termijn maar ook op lange termijn. Klantretentie gaat over mensen, vertrouwen, relaties, zichtbaarheid, helpen, ondersteunen. Dat kost tijd, maar levert uiteindelijk wel veel op.
Gaan er nog meer boeken komen?
Ja! Er gaan zeker nog meer boeken op mijn naam komen. Nu heb ik altijd nog de wens om een literaire thriller te schrijven, maar dat zal de komende jaren nog niet gebeuren. Wel heb ik al grove ideeën voor het tweede marketingboek. Ik kan eigenlijk niet wachten om te gaan schrijven. Maar ik houd het nog even rustig totdat ik eerst andere plannen heb uitgewerkt. Zo wil ik eerst mijn trainingen op de kaart zetten, ik houd er enorm van om trainingen te geven. Ik kan er namelijk mijn creativiteit en energie in kwijt.