Waar voldoet een sterk merk aan?

Kijk eens goed om je heen, hoeveel merken heb je om je heen? Misschien een laptop van Apple, een camera van Canon, een telefoon van Samsung én je drinkt een sapje van CoolBest. Allemaal merken die een plekje in ons hoofd hebben, je hebt tenslotte niet voor niks gekozen voor deze producten van deze merken. En denk je nu, merken zijn er alleen in de consumentenmarkt? Fout! Ook in de business-to-businessmarkt spelen sterke merken een rol, denk aan Dell, Salesforce, Teamviewer, Zoom, Mammoet, Boskalis etc.

Wat is een merk precies?

Dat plekje in iemands hoofd krijgen, dat doe je door middel van branding oftewel het creëren van een sterk merk. Een sterk merk is relevant, onderscheidend en geloofwaardig. Consumenten praten graag over merken, een merk gaat dus vooral over wat mensen over jou zeggen. Ze ontstaan vanuit een beleving, een merk ontstaat in het hoofd.

Door het creëren van een sterk merk, krijgt het merk een voorkeurspositie in het hoofd van de consument.

Waarom is een sterk merk belangrijk

Ik vertelde het hiervoor al een beetje maar een sterk merk doe je niet alleen voor je marketing. Veel bedrijven die hun merk niet hebben geformuleerd, krijgen op de korte of de lange termijn problemen. Personeel gaat vragen om sturing, ze weten namelijk niet goed waar ze het voor doen of wat ze moeten vertellen aan de klanten. Goed en passend personeel vinden gaat lastig, terwijl concurrenten het wel voor elkaar krijgen. De concurrentie claimt opeens jouw positie omdat jij het nooit duidelijk hebt gecommuniceerd. Kortom, een sterk merk vormt ook een kompas voor de interne organisatie. Er wordt ook wel gezegd dat een merk vanuit binnen wordt geladen. Dat houdt in dat een merk pas echt gaat leven als de interne organisatie net zo gedreven en betrokken is bij het merk.

Hoe kom je achter je eigen merk?

Wil je graag aan de slag met het vastleggen van je eigen merkwaarden, het merkkompas? Dan is het goed om eens het gesprek aan te gaan met je klanten. Wat zeggen deze klanten over jou? Waarom kiezen ze keer op keer voor jou? Analyseer de antwoorden en bekijk welke rode draad je kunt vinden. Noteer al deze quotes, zinnen, woorden en leg deze voor aan je team. Een merk dat van bovenaf neergelegd wordt bij het team, zal een merk zijn dat nooit zal leven. Betrek daarom je team in het vormen van het merk zodat zij zich blijven herkennen in het bedrijf. Je personeel kun je net zo goed zien als klanten.

Wil jij met je merk aan de slag om een sterke positie te claimen en je bedrijf een echt gezicht te geven? Dan help ik je graag bij het opzetten en uitwerken van dit traject. Maar laten we eerst even kennismaken.

Meer marketinginspiratie