Trendalert: Podcasts, een nieuw marketingkanaal
Een tijdje terug sprak ik met een andere blogger (stoppenvoorjevijftigste.nl) over podcasts. Hij vertelde mij dat het een trend was om podcasts op te nemen en dat hij van plan was om het binnenkort ook eens te proberean. Even later kwam ik een artikel in de Adformatie tegen dat in het teken stond van branded podcasts. Want ja, leuk zo’n nieuwe trend….! Maar wat betekent dat voor marketeers en ondernemers?
Wat is een podcast?
Voordat we beginnen met deze blog is het misschien fijn om de duidelijk de definitie van Podcasts te omschrijven. Podcasts zijn eigenlijk audioprogramma’s die je kunt beluisteren wanneer het jou uitkomt. Deze nieuwe marketingtool wint populariteit door zijn eenvoud, in de drukte van vandaag de dag is het even een rust puntje om alleen maar te hoeven luisteren naar iemand.
Hoe zet je podcasts in?
Podcasts kun je op verschillende soorten manieren inzetten. Ik wilde laatst het nieuwe Handboek voor online marketing deel 6 bestellen en daarbij was een kort interview met de schrijver als podcast gedeeld. Mijn interesse werd gelijk getrokken en het is veel fijner om te luisteren dan iets te moeten lezen. Veel bedrijven zetten podcasts in om hun merkidentiteit te versterken. Ze zorgen dat de verhalen over hun bedrijf worden opgenomen. Door middel van de juiste geluidseffecten en een mooie opbouw zorgen ze dat mensen zich in kunnen leven in het verhaal.
Volgens velen is een podcastluisteraar ontzettend veel waard, daarom zien veel mensen big business in advertenties. Een podcastluisteraar kiest namelijk specifiek voor het onderwerp waarover jij een podcast hebt opgenomen. Daarnaast blijkt dat podcasts vaak volledig worden afgeluisterd. Doordat mensen zelf kunnen kiezen wanneer ze de podcast afluisteren, luisteren ze vaak aandachtiger en komt alles beter binnen.
“Podcasts zorgen voor een intiem contactmoment met je doelgroep”
Kan ik ook een podcast maken?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alweer enthousiast werd van deze trend. Zoals jullie misschien wel weten is het plan om filmpjes op te nemen voor Marketingmadame. Maar deze trend lijkt ook booming te worden! Ik ging dus op onderzoek uit, als ik aan podcasts zou beginnen zou ik het zo snel en zo eenvoudig mogelijk willen doen. De Youtube onder de podcasts is SoundCloud, hier kun je dus geheel gratis een account aanmaken. Je hebt 3 verschillende pakketten maar tot 3 uur per maand is het gratis! Het enige wat je vervolgens nog nodig hebt is een microfoon, maar hier zou je zelfs je Iphone voor kunnen gebruiken.
Als je het op deze manier doet, krijg je natuurlijk niet hetzelfde effect als wanneer je het in een studio laat doen en het geluidsfragment vakkundig laat bewerken. Branded podcasts, zoals de professionele podcasts van bedrijven worden genoemd, zijn dus beste een investering!
Moet ik nu al beginnen met het maken van Podcasts?
Voorlopig zijn de podcasts alleen nog maar trending in Amerika. Hier in Nederland horen we nog maar weinig van deze trend. Maar je weet hoe het met zulke trends gaat, voor je het weet waait het over naar Nederland. Op dit moment zijn er al verschillende bedrijven actief, als je een Iphone hebt kun je eens kijken in de Podcast app. Voorlopig moet er nog veel ontwikkeld worden op het gebied van podcasts want net zoals bij websites en video’s willen we weten wat onze bezoeker/luisteraar doet! Maar het is altijd goed om trends in de gaten te houden, misschien dat je hem de volgende keer wel meeneemt in je marketingmix.
René Smit
Marketingmadame is regelmatig op pad dus laat even weten wanneer je gezellig op de koffie komt!
Bezoekadres:
Hoflaan 4
3233 AN Oostvoorne
Postadres:
IJsvogellaan 15
3233 EX Oostvoorne
Volg Marketingmadame online
info@marketingmadame.nl
085 – 210 10 41