Hoe marketing begon

Ik word altijd erg enthousiast als ik weer terugga naar de basis van marketing. Ik kan mezelf dagelijks verdiepen in nieuwe online marketingtrends, maar wanneer ik lees waar marketing echt om draait, gaat mijn hart toch sneller kloppen. Online marketing is namelijk een attribuut waarmee ik iets veel groters voor elkaar wil zien te krijgen. Maar wat is nu eigenlijk marketing?

Het ruilprincipe is eeuwen oud

Marketing is er zolang als de mens bestaat en het is overal om ons heen. Vroeger, heel lang geleden, toen er nog geen geld was, werkten we namelijk met het ruilprincipe. Als jij als boer alleen maar voedingsmiddel A verbouwde en graag ook voedingsmiddel B wilde, dan ging je naar boer B en vertelde je hoe goed jouw voedingsmiddel was, dat het aansloot op zijn voedingsmiddel en dat jouw voedingsmiddel wel 2 keer zoveel waard was als zijn voedingsmiddel doordat er bijvoorbeeld veel meer voedingsstoffen in zaten.

Door dit kinderlijk eenvoudige verhaaltje zie je dat het niet zo zeer om geld verdienen gaat. Het gaat om waarde creëren (eventueel door middel van storytelling) om in ruil daarvoor weer waarde terug te krijgen. Om dit succesvol te kunnen doen is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de wensen, behoeften of eventuele problemen van de klant. Door hierop in te spelen is de kans op slagen nog groter.

Wat is de betekenis van marketing?

Wanneer we over marketing spreken, wordt er door een leek snel gereageerd met: reclame, e-mail, social media etc. Dit zijn alleen nog maar de attributen uit de marketingmix die marketeers gebruiken om op jouw behoeftes in te spelen. Marketing wordt op allerlei verschillende manieren uitgelegd, ik las onlangs de onderstaande uitleg en vond deze heel helder:

“Marketing is het proces waarmee bedrijven waarde creëren voor de klant en sterke klantrelaties opbouwen om in ruil daarvoor waarde van de klant te krijgen” Principes van marketing 7e editie

Puntsgewijs gezien komt marketing neer op:

  • Het bevredigen van behoeftes
  • Waarde creëren
  • Waarde beloven en geven
  • Opbouwen en onderhouden van klantrelaties
  • Alles op een winstgevende manier

Wat maakt marketing dan zo lastig?

Als je het zo leest klinkt marketing niet zo heel lastig. Marketing is vooral gecompliceerd omdat we te maken hebben met mensen en concurrentie. Een mens kan tegenwoordig op allerlei verschillende manieren zijn geld besteden en zoals je weet kun je je geld maar één keer uitgeven. Daarnaast is het leven van een mens veel gecompliceerder en uitgebreider dan 100 jaar geleden. Het in kaart brengen van je klant/doelgroep is dus veel meer werk, het creëren van superieure waarde is dus een grotere uitdaging.

Ik zeg het vaker, marketing is meer dan een leuk social media berichtje!