Personeel op LinkedIn, hoe ga je er mee om?

Zodra ik bij bedrijven aan de slag ga, merk ik aan de ene kant heel veel enthousiasme en aan de andere kant veel weerstand. Ze zijn enthousiast om met marketing aan de slag te gaan, maar wanneer ik vertel dat hun eigen zichtbaarheid online van groot belang is dan gaan ze in de weerstand. Vooral als ik voorstel om personeel te motiveren om met LinkedIn aan de slag te gaan.

Er zijn een aantal angsten bij bedrijven:

  • Ze plaatsen iets negatiefs
  • Een foto die niet in lijn ligt met VCA of andere richtlijnen
  • De reacties en berichten zitten vol grammaticafouten
  • Een recruiter gaat achter het personeel aan, ze verliezen hun personeel

Laat perfectie los

Hoe goed ik het ook wil doen, al wordt het bericht door vier mensen gelezen er glippen bij mij ook typefouten doorheen. Geen enkel mens is perfect, gelukkig maar! Want anders zou het heel saai zijn. Word je door een volger op een foutje gewezen? Bedank hem vriendelijk en reageer positief op het feit dat hij of zij jou volgt.

De foto van je medewerker is misschien niet zoals jij hem zou maken en jij had bericht anders geschreven, maar hij geeft jou wel zichtbaar! Hij doet dit op eigen initiatief dus geef hem allereerst een compliment en stuur hem licht bij als je dat nodig vindt.

Commentaar krijg je toch wel

Geloof me, je maakt online zowel vrienden als vijanden. Want de online wereld verschilt niet zo heel veel van de echte wereld. En als je commentaar krijgt, dan mag je blij zijn! Want ze hadden ook hun mond kunnen houden. Ik vind het juist een sport om zo aardig mogelijk te reageren op een rotte opmerking. Dat zorgt ervoor dat jij degene bent met een sterke rug en een zachte voorkant.

Angst voor concurrentie zegt meer over jezelf

Ik hoor veel ondernemers zeggen dat ze het liefst zo min mogelijk over zichzelf willen delen op social media omdat concurrentie dan van hen kan leren. En ja een concurrent kan zien waar jij cursussen volgt of wat voor diensten je aanbiedt maar een concurrent kan nooit jouw karakter overnemen. Mensen kiezen voor jou omdat jij het op een bepaalde manier doet, omdat je bepaalde kenmerken hebt die hen aanspreken. Ik bedoel daarmee te zeggen dat jij als persoon, wie jij bent en wat jij uitstraalt nooit door een concurrent overgenomen kan worden. En naast kennis, tools en ervaring kiezen we ook veel op basis van andere elementen die alleen verbonden zijn aan personen.

Wees goed voor je personeel

Als je bang bent dat recruiters achter jouw personeel aan gaan, dan klopt dat waarschijnlijk ook. Want recruiters pakken wat ze pakken kunnen. Maar is jouw angst wel gegrond? Als jij goed voor je personeel bent en meer te bieden hebt dan alleen een salaris, dan hoef je niet bang te zijn dat ze bij je weggaan.

Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Als jij online zichtbaar bent en jouw personeel is online actief en positief over jouw bedrijf, dan werkt dit allemaal mee in het vinden van nieuw personeel. Het werkt dus twee kanten op, probeer altijd te kijken hoe is voor jou kan werken.

Procedures en richtlijnen schrijven

Veel bedrijven gieten al snel alles in vormen waardoor al het enthousiasme eruit wordt geslagen, kijk daar dus mee uit! Probeer het juist te stimuleren en als je het nodig vindt om je personeel bij te sturen doe dit dan geleidelijk. Je kunt ook een gezamenlijke aftrap doen met het hele team, door een LinkedIn training te geven. Noem daar do’s and don’ts en laat de toegevoegde van social media zien.

Kortom, durf jezelf kwetsbaar te maken want alleen daardoor kun je authentiek overkomen. Soms maak je fouten, krijg je vervelende reacties of is de foto niet helemaal top. Maar je doet het wel en je laat jezelf zien! En mensen leren jou steeds een beetje beter kennen en jij leert steeds beter je weg online kennen.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie