online beter gevonden worden

Ik zat laatst bij een klant die heel duidelijk aangaf dat ik nog eens naar mijn site moest kijken. Want: “Irene, ik heb niet gezocht op SEA en SEO hoor. Ik wist niet eens wat dat inhield”. Dat was voor mij een reden op opnieuw te gaan kijken naar mijn zoekwoordanalyse en naar de inhoud van mijn teksten. Want ik heb juist de klanten nodig die niet weten wat er qua online marketing mogelijk is, die kan ik ook daadwerkelijk veel verder helpen.

Hoe snel wil je beter gevonden worden?

Hierbij kijk ik altijd naar het budget van de klant en wat voor product of dienst er aangeprezen moet worden. Daarnaast is het ook belangrijk hoeveel tijd de klant er zelf in wilt gaan steken. Als je namelijk niet uitkijkt kan er namelijk veel geld en tijd gaan zitten in online marketing.

Vraag jezelf het volgende af:

  • Hoeveel budget wil ik vrijmaken voor online marketing?
  • Welke diensten of producten wil ik aanprijzen en is Google hiervoor het beste platform?
  • Hoeveel tijd wil ik zelf besteden aan online marketing?

Niet elk product of dienst is geschikt voor Google, dat komt vaak voor bij nieuwe concepten. Wanneer er een nieuw concept is, zal er niet veel gezocht worden op specifieke zoektermen die te maken hebben met jouw product of dienst.

Welke vormen van online marketing zijn er?

Online marketing is ontzettend breed, het kan gaan over je website, je vindbaarheid, je social media of het schrijven van een blog. Vrijwel alles wat online gebeurt heeft te maken met online marketing.

SEO, Search Engine Optimalization

SEO gaat over de lange termijn en kent twee kerntaken: Het schrijven/verbeteren van content en de technische kant van je website. Je site moet helemaal geoptimaliseerd worden voor Google, of eigenlijk de bezoeker. Hij moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn, de belangrijkste punten waar we naar moeten kijken is de menustructuur en de snelheid van je website.

Wanneer je website helemaal in orde is, gaan we kijken naar de content die we kunnen delen. Hiervoor voer ik een zoekwoordanalyse uit om erachter te komen welke zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken. Deze zoekwoordanalyse is ook een belangrijke basis voor SEA.

SEO gaat over de lange termijn omdat Google tijd nodig heeft om jouw website te indexeren, daarnaast kost het ook veel tijd om alle content te schrijven. SEO is dus vrij arbeidsintensief!

Dit was een vrij beknopte uitleg, lees hier meer over SEO.

SEA, Search Engine Advertising

SEA gaat meer over de korte termijn, wanneer de advertentiecampagne is ingericht en aangezet, ben je gelijk online vindbaar. Voor het inrichten van de SEA campagne maken we gebruik van de zoekwoordanalyse om ervoor te zorgen dat bij de juiste zoektermen jouw advertenties naar boven komen. Hierdoor is het heel eenvoudig om meer bezoekers op je website te krijgen, maar er kan ook veel geld gaan zitten in alle advertenties.

Dit was een vrij beknopte uitleg, lees hier meer over SEA.

Mijn advies voor jouw online vindbaarheid

Als je snel online gevonden wilt worden, zou ik voor een afstemming gaan tussen SEO en SEA werkzaamheden. Start gelijk met het opzetten van een SEA campagne en bouw ondertussen aan de content op je website op basis van SEO. Op den duur kun je dan stoppen of minderen met SEA en is je website volledig SEO proof waardoor je organisch gevonden wordt.

Wil je meer weten over het online beter gevonden worden? Ik kan namelijk nog een dag over dit onderwerp praten! Maak een vrijblijvende afspraak en we kijken samen naar jouw online marketingstrategie.