Niet iedereen is je klant

Onlangs mocht ik bij een lokale businessclub een kennissessie geven. Toen ik met iemand de verdieping in ging met de waardepropositie canvas, merkte ik al snel dat ik tegen een aantal belemmeringen opliep. “Dat heb ik al gedaan”, we zaten in een soort loop die maar door bleef gaan. En vaak ligt daar dan iets onder. En dat is de manier waarop ze naar klanten kijken. Er kwam naar voren dat haar gedachte was, dat iedereen haar klant kon zijn. Maar als je zo kijkt naar de waarde die je levert en voor wie je die levert, kom je nooit uit op een goede waardepropositie.

De meest gemaakte fout bij startende ondernemers

Omdat we de angst hebben dat we te weinig klanten krijgen, zien we iedereen als onze klant. Geloof me: been there, done that! Dat zorgt ervoor dat we in onze communicatie continu zeggen en uitstralen: ik ben er voor iedereen. En als je er voor iedereen bent, ben je er uiteindelijk voor niemand. Want je kunt niet iedereens vriend zijn.

Wat moet je dan doen?

Ik zeg altijd, het startpunt dat ben jijzelf. Vanuit marketingoogpunt had ik je moeten vertellen dat je moet kijken waar de markt op zit te wachten en hoe je je aanbod daarop kunt aansluiten. En dat klopt, maar ik denk dat het nog belangrijker is om daarbij ook op te letten wat bij jou het beste past.

Een combinatie van je ideale klant en je waardepropositie. Zo ben ik steeds beter op gaan letten waar de markt behoefte aan heeft en waar ik het gelukkigste van werd. En nog steeds ben ik dagelijks aan het finetunen wat voor mij het beste werkt.

Hoe maak je het duidelijk?

Duidelijk communiceren. Dit doe ik wel, dit doe ik niet. En een duidelijk plan hebben voor je klanten. Zeg niet overal ‘ja’ op, maar ga staan voor waar jij in gelooft. Houd vast aan waarin jij gelooft. Dat zorgt voor zoveel meer impact dan continu mee te gaan met de markt en de klant.
Dat doe je door continu te communiceren vanuit je missie en visie. Neem mensen mee in jouw verhaal.

Wil je leren hoe je jezelf sterk neerzet? Volg dan mijn training personal branding en ontdek jouw persoonlijke merk.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie