Neuromarketing: Social proof inzetten in je marketing

Social proof is een van de neuromarketingtechnieken die we vandaag de dag inzetten om conversie te verhogen. Social proof is onwijs krachtig en het mooie is, elke ondernemer kan hem toepassen. Daarom vind ik het tof om hem met jou te delen! Doe er de komende tijd je voordeel mee.

Waar komt social proof vandaan?

Wanneer we het over neuromarketing hebben, is het goed om continu de ‘holbewoner’ in gedachten te houden. Hoe handelde hij? Wat deed hij bij gevaar? Etc.

Social proof is een nieuwe manier om achter de kudde aan te gaan. Want wanneer we de kudde volgen, zijn we in veiligheid en vallen we niet buiten de groep. In ons systeem zit nog steeds een restantje van die holbewoner waar we op in kunnen spelen.

We vinden de meningen en ervaringen van anderen belangrijk en baseren daar onze keuzes op. Dat geeft een veilig gevoel en vertrouwen.

Hoe kun je social proof terug laten komen

Zo ingewikkeld is social proof niet, zorg dat je goede reviews binnenhaalt. Plaats deze reviews op de pagina die conversies moet opleveren. In de klantreis is het belangrijk om de ervaringen van anderen terug te laten komen, dat maakt de overweging eenvoudiger.

Op het overige deel van je website is het voldoende om de sterren of scores te laten zien. Hier mag het algemeen zijn.

Wees niet bang als je niet alleen maar perfecte reviews hebt. Sterke bedrijven hebben nu eenmaal goede en slechte reviews. Want wanneer je met je hoofd boven het maisveld uitkomt en je ergen voor gaat staan, kun je niet iedereen tevreden houden. Het is dus realistischer om zowel goede als slechte reviews te hebben. Oh! En is het is de kunst hoe je reageert op een negatieve review.

Wees zo specifiek mogelijk

Hoe beter we ons kunnen verplaatsen in de persoon die de review schreef, hoe beter! Stel je voor je bent op zoek naar een stijltang, maar je hebt sterk krullend haar. Dan wil je het liefst reviews lezen van iemand met hetzelfde haar.

Ben je op zoek naar een sportschool en is je doel om af te vallen door middel van krachttraining. Dan vind je het waarschijnlijk belangrijk om een review te lezen van iemand van jouw leeftijd die hetzelfde doel had.

Plaats dus bij een review niet alleen de naam. Maar kijk ook eens naar andere specifieke kenmerken die ervoor zorgen dat mensen zich in de review kunnen herkennen.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie