Neem de tijd voor je klantprofiel

We zijn er allemaal aan gewend om onze doelgroep te omschrijven. Dat doen veel klanten wanneer ik vraag om wat meer over hun klanten te vertellen: ze beginnen bij de basis. Ze vertellen of het mannen of vrouwen zijn en in welke leeftijdscategorie ze zitten, soms krijg ik nog een paar hobby’s los. Maar dat is lang niet voldoende om je marketing goed aan te pakken.

 

De verschillende klantprofielen

In mijn ogen zijn er twee verschillende klantprofielen de eerste is een demografisch omschreven klantprofiel. Deze is belangrijk bij het kiezen van je marketingkanalen en acties. De tweede is een profiel aan de hand van wensen, angsten taken en verlangens. Deze is vooral belangrijk voor het inhoud geven aan je marketingkanalen. Door deze kennis kun je je teksten beter opstellen, weet je wat er in mensen omgaat en kun je daar goed op inspelen.

 

Het value proposition canvas inzetten

Om dus effectieve teksten te schrijven en social media berichten te schrijven die aankomen bij je potentiële klant, moet je je klant helemaal uitdiepen. Ik maak hierbij vaak gebruik van de basis van het value proposition canvas. Dit model kijk zowel naar jouw klant als naar jouw diensten of producten. Komen deze overeen, dan hebben we een ‘fit’.

Het gevaar dat vaak ontstaat bij een value proposition sessie, is dat we niet objectief kunnen kijken naar het klantprofiel. We zetten dan alleen dingen bij het klantprofiel, wat wij als bedrijf waarmaken met onze producten of diensten. Doordat we niet objectief kunnen zijn, misschien we dus kanten van onze klant die essentieel kunnen zijn.

 

Dit is hoe je je klantprofiel goed opstelt

Een klantprofiel opstellen betekent eigenlijk dat je je zo goed mogelijk in je klant moet verdiepen. Ik probeer dan altijd in de rol van mijn klant te stappen, even op zijn/haar stoel te gaan zitten. Wat gaat er in deze persoon om? Hoe zou deze reageren? Het wordt voor mij makkelijker als ik in beelden denk. 

Stel jezelf vooral veel vragen om je klant zo goed mogelijk te doorgronden. Weet je de antwoorden op de vragen niet zelf te beantwoorden, vraag het dan een keer aan je klant.

 

De volgende vragen kunnen je al enorm helpen:

  • Wat zijn de problemen van je klant?
  • Wat houdt hem of haar tegen om dit op te lossen?
  • Wat zijn de taken die hem of haar bezig houden?
  • Wat weerhoudt hem of haar om contact met jou op te nemen?
  • Wat zijn drempels of belemmeringen voor je klant?

 

Door dit soort vragen te beantwoorden tijdens de klantreis, kun je al verschillende drempels verlagen of weghalen. Daardoor groeit het vertrouwen in jouw bedrijf en is de kans op conversie groter. Deze kennis kun je dus zowel online als offline toepassen als je met een klant in gesprek bent.

Wil je meer weten over een value proposition sessie? Stuur dan gerust een e-mail naar info@marketingmadame.nl of plan direct een belafspraak in.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie