Mijn 5 tips voor een LinkedIn bijdrage
Naast dat ik LinkedIn trainingen geef, ondersteun ik mijn klanten ook bij het opzetten en onderhouden van hun LinkedIn profiel. Ik vind het daarom ook leuk om mijn tips & tricks voor LinkedIn te delen. Bekijk de video of lees deze blog!
1. Tag bedrijven of personen in je bericht
Om het bereik van je bericht te vergroten is het belangrijk dat je bedrijven en personen tagt in je berichten. Het taggen van bedrijven of personen doe je door een @-teken voor de naam te plaatsen. Hierdoor verschijnen er op LinkedIn verschillende keuzes, door de juiste naam aan te klikken zal deze worden getagt in de bijdrage. Hier krijgt de betreffende persoon of het betreffende bedrijf ook een melding en kan hierdoor ook op jouw bericht reageren.
2. Maak je bericht telkens op dezelfde manier en gebruik emoticons
Het is belangrijk dat je herkenbaarheid gaat creëren, dan kun je doen door elke keer op dezelfde manier je bericht op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met een quote, zet het eerste woord in hoofdletters of gebruik veel witte regels. Mensen gaan hierdoor je stijl herkennen, daarnaast laat het zien dat je aandacht besteedt aan je bericht. Hetzelfde geldt voor het gebruik van emoticons, gebruik bijvoorbeeld elke keer dezelfde emoticons. Ik gebruik bijvoorbeeld vaak het gele hartje omdat deze het beste bij mijn bedrijf past. Als je bijvoorbeeld een restauranteigenaar bent, kun je de ‘bordjes’ gebruiken of een “gerechtje” als emoticon.
3. Praat niet alleen over jezelf
Probeer niet alleen over jezelf te praten, probeer ook eens tips te delen of nieuwsartikelen. Het is namelijk de bedoeling dat je echt iets toevoegt aan het netwerk van anderen. Probeer ook te voorkomen dat je elke keer eindeloos veel mensen tagt of dat je veel privé dingen deelt. Er zijn namelijk mensen die hun hele privéleven op LinkedIn delen, dit is niet relevant op een business platform. Uiteraard krijg je veel reacties op dit soort berichten, maar is dat wat je uiteindelijk wilt? Bedenk vooraf wat je doel van het berichtje wordt op kort -en lange termijn.
4. Deel berichten van anderen en deel blogs van andere website
LinkedIn is bedoeld om te netwerken, om echt iets voor het netwerk te betekenen is het een goed idee om bijdrages van anderen te delen. Wanneer je een interessante bijdrage ziet, deel deze dan met je netwerk. Vergeet vooral niet om een persoonlijk berichtje toe te voegen, waarom moeten jouw connecties deze bijdrage zien?
Je kunt ook heel eenvoudig blogs of artikelen delen van anderen websites. Ik lees regelmatig marketingblogs van andere websites, deze kan ik delen door middel van de URL. Je plakt de URL in je bijdragen en vervolgens laadt LinkedIn de afbeelding met de titel in. LinkedIn vindt dit alleen niet zo leuk, omdat je mensen naar een ander platform leidt en ze van LinkedIn afhaalt. Daarom zal LinkedIn deze berichten minder tonen in het overzicht.
5. Maak ook eens gebruik van een video
Deze mag natuurlijk niet ontbreken, video content wordt steeds belangrijker, dus ook op LinkedIn. Dat betekent overigens niet dat je zelf met je neus voor de camera hoeft te gaan zitten. Je kunt ook een video maken van je product, je bedrijfspand of van een evenement. De video hoeft ook niet gelijk van een hoogwaardige kwaliteit te zijn. Het is belangrijk dat hij oprecht is, dan hij niet te lang duurt en dat hij leuk is om naar te kijken.
Wil je nog meer te weten komen over het grootste business social media platform? Volg dan mijn social media training, dan kijken we samen naar je persoonlijke profiel, gaan we door de instellingen heen en leer ik je hoe LinkedIn voor jou gaat werken.
Onlangs schreef ik ook een nieuwe blog met daarin mijn ervaringen van de afgelopen tijd qua LinkedIn bijdrages.