Loading...

Tips om te starten met online marketing

Je bent pas begonnen met het opstarten van je bedrijf of je hebt al een bedrijf en vindt dat het tijd wordt om je te focussen op de marketing. Waar begin je dan?

Ik zie dit nog veel te vaak fout gaan bij beginnende bedrijven. Zonder plan of enige kennis van websites en marketing beginnen ze. Daarom geef ik jou de eerste handvatten voor marketing en communicatie.

1. Begin met een strategie, doelgroep en positionering

Dit klinkt waarschijnlijk erg logisch, toch merk ik tijdens mijn werk dat het nog vaak wordt vergeten. Wat het gevolg is? Er wordt van alles op social media geplaatst zonder dat het iets bijdraagt. Volgers krijgen hierdoor niet mee waar het bedrijf voor staat. Om een helder beeld te geven van jouw organisatie is het verstandig om een sterke positionering te hebben. Waar richt jouw bedrijf zich op? Waarin onderscheidt jouw bedrijf zich van de rest? De consument weet daardoor beter waarvoor hij bij jouw bedrijf terecht kan. 

2. Maak een contentplan

Over contentplannen heb ik altijd gemixte gevoelens. De laatste tijd ben ik meer gaan geloven in de toegevoegde waarde van een contentplan. Je structureert veel beter de content die wordt geplaatst, daarnaast kun je nooit iets vergeten.

Een contentplan is een kalender waarin je aangeeft wanneer je wat voor content plaatst. Denk hierbij aan een quote, blog, foto of product. Doordat je bewust regelmatig  bezig bent met het bedenken van content, komt er een betere lijn in de marketinguitingen. 

4. Bouw een WordPress website

Oké je hoeft het natuurlijk niet zelf te doen, maar een beetje verstand van je website is altijd mooi meegenomen. Waarom een WordPress website? Het is het meest gebruikte platform om websites op te bouwen. Hierdoor ben je verzekerd van een goede technische site voor de SEO kant en is er altijd een antwoord op je vraag te vinden in Google.

WordPress is een eenvoudig platform waardoor iedere mutseen website kan bouwen. De mogelijkheden met WordPress zijn eindeloos, waardoor je de website zo uitgebreid en professioneel kan maken als je zelf wilt. Daarnaast zijn er veel websitebouwers die kennis hebben van WordPress, dus mocht je ooit met een probleem zitten, dan kan je altijd bij iemand terecht.

4. Verricht een zoekwoordanalyse

Dit is toch wel mijn favoriete punt, feiten en cijfers zijn mijn ding. Op basis van een zoekwoordanalyse kun je met SEO en SEA starten.

In een zoekwoordanalyse bekijk je zoveel mogelijk termen die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Vervolgens kijk je in de Google Zoekwoordplanner hoe deze woorden scoren. Je krijgt cijfers over de maandelijkse zoekopdrachten, de kosten per klik en de concurrentie per zoekwoord. Hierdoor weet je op basis van welke woorden je teksten moet schrijven of advertenties moet maken. Ik zal binnenkort een blog schrijven over het uitgebreid uitvoeren van een zoekwoordanalyse. Aangezien dit een groot gedeelte van de basis is voor online marketing.

5. SEO, SEA, E-mailmarketing en Social media

Je hebt alles uitgedacht, je weet wat je wilt uitten, je weet wie je wilt bereiken, dus je kunt aan de slag! Je zult waarschijnlijk eerst beginnen met Social media en SEO, gevolgd door e-mailmarketing en SEA. Over deze onderwerpen gaan nog heel veel blogs volgen, be prepared!

Tip! Praat met mensen in je omgeving over jouw marketing ideeën. Vaak helpen zij je verder en worden zij net zo enthousiast en creatief als jij bent.

2018-04-19T10:34:06+00:00

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op