Marketingautomation door middel van Mailchimp

Je hebt allerlei verschillende e-mailmarketingprogramma’s op de markt. De één nog beter dan de ander. Logisch! Want voor elk bedrijf moet er een passende oplossing zijn. Ik zal vandaag meer vertellen over het e-mailmarketingprogramma Mailchimp. Ik heb hier al vaker blogs over geschreven, deze gingen vaak over de basis. Maar wist je dat het ook mogelijk was om geautomatiseerde e-mails in te stellen binnen Mailchimp?

Note: Jup, waarschijnlijk zal Mailchimp niet voor ieder bedrijf werken, omdat het niet enorm veel mogelijkheden heeft. Maar voor de ZZP’ers en kleine bedrijven die net beginnen met e-mailmarketing is dit top!

Wat is de case?

Ik ben voor Marketingmadame natuurlijk ook altijd druk aan de slag met mijn eigen marketingstrategie. Het doel is ook om e-mailadressen te gaan verzamelen om meer in contact te staan met de mensen die mij volgen. (hoe ik deze verzamel, vertel ik je in een andere blog)

Voordat je begint met het inrichten van een e-mailmarketingprogramma is het belangrijk om je doel voor ogen te hebben, wat wil je bereiken met je marketing? Ik wil dat mensen zich inschrijven voor gratis training over een online marketingstrategie, ze krijgen vervolgens een welkom e-mail met daarin een link naar de video of e-book (daar ben ik nog niet over uit) en daarna wil ik een aantal vervolg e-mails sturen.

Waar begin je in Mailchimp?

Je begint vanuit een campaign, wanneer je op ‘create campaign’ klikt, krijg je verschillende soorten opties: Regular, Automated, Plain-tekst, A/B test. Wij gaan alleen kijken naar Automated in deze blog. We beginnen met een geautomatiseerde e-mail die gestuurd wordt naar nieuwe inschrijvers. Deze e-mail campagne heet binnen Mailchimp “Welcome new subscribers”.

  • Geef de campagne een naam (zoiets als: Welkom nieuwe inschrijvers)
  • Selecteer een lijst waaraan de campagne gekoppeld worden

Vervolgens krijg je een scherm waarin je de campagne kan vormgeven

  • Pas de trigger aan van “1 day after subscriber join your list” naar “immediately” zodat de e-mail gelijk verzonden wordt naar de nieuwe inschrijver
  • Ga vervolgens naar “design email”
  • Je gaat nu de e-mail vormgeven, het is handig om het template vooraf al vorm te geven zodat je hem nu alleen nog maar hoeft aan te klikken onder “saved templates”.
  • Wanneer je klaar bent klik je op “save and continue”
  • De 1ee-mail is dus vormgegeven, maar je kunt er gelijk al voor kiezen om extra e-mails toe te voegen.

De vervolg e-mails inrichten

Het inrichten van de vervolg e-mails gaat precies hetzelfde als de eerste e-mail. Marketing technisch gezien is het wel heel belangrijk om na te denken hoe je mensen naar een conversie wilt leiden. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat iemand contact met je opneemt, een offerte aanvraagt, een workshop boekt etc. Je kunt van elke e-mail de trigger aanpassen, kies ervoor na na hoeveel uren, dagen, weken, maanden weer een e-mail wordt verzonden.

Stel, je wilt een workshop aanbieden, dan zou dit de inhoud van je e-mails kunnen worden:

  • E-mail 1: Voorstellen wie je bent, gratis basistips weggeven
  • E-mail 2: Vertel een ervaring van een klant en wat diegene heeft bereikt met de workshop
  • E-mail 3: Vertel nog een ervaring een klant en maak het persoonlijk met je eigen verhaal over de inhoud van je workshop. Laat alvast weten dat er een workshop is waarin alles geleerd kan worden.
  • E-mail 4: Een persoonlijk verhaal of een ervaring van een klant in combinatie met de aanbieding voor een workshop. Mensen moeten gelijk te mogelijkheid hebben om te boeken.

Op een vrij eenvoudige manier kun je er dus voor zorgen dat de aandacht en interesse van mensen vast wordt gehouden. Naast deze geautomatiseerde e-mails vanuit een welkomst e-mail is het ook mogelijk om een geautomatiseerde campagne apart te starten los van een welkomst e-mail, stel dat je een nieuwe workshop of een andere dienst/product aan wilt bieden.

Er is dus nog genoeg uit Mailchimp te halen. Wil je nog meer tips of advies? Of wil je geholpen worden bij het inrichten van Mailchimp? Marketingmadame helpt je er graag bij!

Meer marketinginspiratie