Marketing rondom waterflessen

Ik gebruik de waterflessen regelmatig als voorbeeld in mijn trainingen. Dat komt omdat iedereen wel de reclames heeft meegemaakt van AirUp of weleens een gratis Dopper heeft gekregen tijdens een event. En wat ik bijzonder vind, elk jaar komt er wel weer een nieuw merk op de markt met een waterfles. Allemaal hebben ze hun eigen tribe.

Dat bewijst maar weer dat de markt nooit helemaal verzadigd is omdat merken een belangrijk rol spelen in de verkoop.

Wat is dan een tribe?

Het gaat om een groep mensen die een bepaalde levensstijl hanteren. Merken trekken bepaalde mensen aan doordat ze een bepaald merkbeeld hebben. Elk sterk merk, hoort wel bij een tribe. Als ik tegen jou zeg BMW, Mont Blanc en Floris van Bommel. Dan is de kans groot dat je een zakenman voor je ziet. Zeg ik VT wonen, Sissy Boy en HEMA, dan zie je waarschijnlijk een vrouw voor je met een rommelig knotje.

Je kunt er niets aan doen, zelfs als je geen merken koopt, hoor je bij een tribe. Denk maar na: Wat voor vrouwen gaan naar de KreaDoe? Welke mannen zitten bij de voetbalwedstrijd van Feyenoord? Ook al koop je geen merken, je maakt er vaak wel onderdeel van uit of je hanteert een bepaalde levensstijl. Niet leuk, maar wel menselijk.

Voor elk moment een waterfles

Laat ik de diverse merken waterflessen op een rijtje zetten:

  • Dopper: Zorgt ervoor dat jij door middel van een dopper minder PET flessen gebruikt. Goed voor de aarde!
  • Stanley: Amerikaans, richtig zich erop dat jouw water lang koel blijft en je voldoende water tot je neemt.
  • Waterdrop: Voor mensen die graag water met een smaakje hebben, maar geen kcal willen binnenkrijgen. Het zorgt ervoor dat jij dus meer water drinkt.
  • AirUp: Revolutionair doordat het gebruik maakt van onze reukzintuigen. Daardoor denk je dat je cola drinkt, maar drink je gewoon water. Het stimuleert ons dus om meer water te drinken.

Je merkt al dat er diverse merken zitten op het ‘meer water drinken’.

Waarom kopen we ze dan?

Je zou denken dat de keukenkastjes wel een keer vol zitten. Wat doen deze merken dan zo slim om ons aan het kopen te krijgen? Als eerste beginnen ze met heel veel marketing. Wie is er niet moe geworden van de AirUp reclames op social media? Ze zetten influencers in die dan net een AirUp voorbij laten komen in hun TikTok.

Daarnaast kom je de flessen overal tegen. Kijk maar naar Dopper die er voor koos om ze ook als relatiegeschenk te laten bedrukken of de alternatieve winkels waar ze vaak te koop zijn. De waterdrop stand vind je vaak in Hoog Catharijne in Utrecht. Kortom, je kunt niet om ze heen.

Als we kijken naar de branding van de waterflessen, spreken ze allemaal wel iets van ons aan dat triggert om er verandering in te brengen. Goed voor het milieu, sportief, meer water drinken. Voor elk moment is er wel een waterfles.

Tot slot, ontwerpen ze steeds nieuwe kleuren of designs. Zodat de mensen die lang twijfelde, toch iets vinden dat echt bij hun past. Ze zijn dan toch onderscheidend.

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie