Marketing is meer dan social media

Het is alweer een tijd geleden dat er een blog online kwam op Marketingmadame.nl. Dat komt omdat het afgelopen halfjaar een ware rollercoaster voor mij is geweest, ik vertelde er laatst over in mijn nieuwe video. Mijn voornemen is om de wekelijkse marketingblog weer gewoon op te pakken. Ik vind het leuk om actuele marketingonderwerpen te bespreken en hoop daarmee jouw blik op marketing te verbreden of te veranderen.

Er is nog zoveel winst te behalen

In de afgelopen maanden zijn er verschillende praktijksituaties geweest waar marketing niet op zijn best naar voren kwam. Ik heb een tijdje terug een bericht erover geplaatst op mijn LinkedIn profiel.

Offline en online moeten met elkaar matchen

Ik merk daarnaast ook steeds vaker dat winkeliers het moeilijk vinden om hun klanten te groeten. In mijn eigen dorp bezocht ik een kledingwinkel, het geld brandde als het waren in mijn portemonnee. Ik wilde heel graag een jurk of een korte broek, ik heb twee rondjes door de winkel gemaakt en verschillende items vastgepakt. En wat denk je? De bazin was te druk met het bespreken van haar weekendplannen met haar personeel! Je raadt het al, ik ging zonder kledingstuk naar huis terwijl ik nog zo vastbesloten was om iets mee te nemen.

Haar marketing was op orde, ik volgde haar op Instagram en Facebook en zag verschillende leuk items binnenkomen. Normaal is het kopen van een kledingstuk bij haar ontzettend leuk, want je krijgt het ook nog eens in een speciale tas mee naar huis.

Je kunt nog zoveel doen aan online marketing, maar wees bewust van je eigen voorkomen

Wat ik hiermee wil aangeven is, je kunt nog zoveel tijd steken in SEO, SEA, Social media en je website. Maar wanneer je andere vanzelfsprekende dingen niet waar kunt maken, dan kopen klanten alsnog niet bij je! Marketing zit in alles van je organisatie, jij moet het verschil maken. Ook als je je zelf niet lekker voelt of met je hoofd ergens anders zit, let dan op de volgende punten:

  • Geef snel antwoord op een e-mail
  • Neem de telefoon vrolijk en enthousiast op
  • Begroet klanten bij binnenkomst
  • Probeer mee te denken met de klant
  • Gooi het bijltje er niet te snel bij neer, maar vraag verder en probeer de klant zo goed mogelijk te ondersteunen

 

Natuurlijk kan ik deze lijst nog veel langer maken! Maar dit zijn de punten die mij bij vaak vergeten worden in stressvolle situaties. Ik zit vaak genoeg achter mijn laptop een e-mail terug te lezen en denk dan: “Irene, dit doe je normaal gesproken heel anders, schrijf hem opnieuw”. Je hebt namelijk maar 1 kans voor een positieve eerste indruk!

Meer marketinginspiratie

Archetypetest

Archetypes helpen bij de branding van je merk. Er zijn er wel 12! Ontdek welke bij jou past en ontvang direct tips hoe je je archetype kunt toepassen.