LinkedIn gebruiken in loondienst

Ik heb regelmatig LinkedIn trainingen gegeven, niet alleen aan ondernemers maar ook aan medewerkers van bedrijven. Er kwamen dan vaak vragen naar voren als: Maar is mijn LinkedIn dan niet privé? Wat heeft het voor mij voor zin om online zichtbaar te zijn, ik heb een baan? En veel ander van dit soort vragen. In deze blog vertel ik je wat de mogelijkheden zijn van LinkedIn als je in loondienst bent.

 

Je hebt een commerciële functie

Dit is de eenvoudigste, als je een commerciële functie hebt dan kom je eigenlijk niet om LinkedIn heen. Je onderhoudt het contact met je klanten, leveranciers en samenwerkingspartners. Ga in een commerciële functie niet alle acties delen, maar haal juist de problemen van je klanten naar voren en probeer die op een leuke manier te beantwoorden. Hierdoor laat je jezelf zien en je spreekt mensen aan!

LinkedIn is van jou dus laat jou zien

LinkedIn is inderdaad van jou en het is natuurlijk niet de bedoeling dat je als een gek alle berichten van de bedrijfspagina gaat delen. Het is de kunst om jouw gezicht online te laten zien en van jezelf te laten horen. Als het goed is doe je werk dat je leuk vindt en dat in lijn ligt met jouw waarden als mens.

Haal die punten naar voren uit je werk die jou als mens kenmerken en kijk of je daarmee mensen kunt inspireren of aan het lachen kunt krijgen. Veel voorkomende vragen, problemen die uitdagend zijn, klantverhalen die herkenbaar zijn etc.

Moet iedereen dan maar met zijn gezicht op LinkedIn?

LinkedIn biedt heel veel kansen als jij je laat zien. Maar als je daar geen behoefte aan hebt, je vindt het allemaal wel prima zoals het nu is. Dan moet je vooral lekker blijven doen wat je doet en dan hoeft LinkedIn geen onderdeel te zijn van je leven.

Maar als je dan een keer echt op zoek wilt gaan naar een leuke baan, verwacht dan ook niet te veel van LinkedIn. Als jij niet investeert in het zichtbaar maken van jezelf en als niet investeert in je netwerk, dan zal het je ook veel minder opleveren aan de andere kant.

Moet ik dan voor mijn baas op LinkedIn?

Vaak wordt een LinkedIn training bedacht door het management en moeten de medewerkers hem volgen. Het probleem? Het management zelf is ook niet bezig met LinkedIn en de medewerkers vragen vaak wel om een voorbeeld.

LinkedIn doe je altijd voor jezelf en het moet zeker niet als een verplichting voelen. Maar hoe leuk zou het zijn als je in aanraking komt met meer mensen uit jouw vakgebied? Dat je van anderen kunt leren? Dat mensen jou een beetje beter leren kennen.

 

Ik zal je een voorbeeld geven:

Ik werk als lerares op een school, er is altijd genoeg werk in het onderwijs en ik heb allesbehalve een commerciële functie. Maar ik wil mensen mijn kant van mijn werk laten zien, een mooie bijkomstigheid zou zijn als ik mensen uit verschillende werkgebieden bij mij in de klas kan krijgen om te praten over hun beroep en hun lessen.  

Een soort bericht zou kunnen zijn:

Zo dat is lef hebben!

Vandaag kwam een leerling naar mij toe, altijd aardig en doet wat haar gevraagd wordt. Toen de groepen werden gevormd voor het Groep 8 kamp kwam ze opeens naar mij toe.

“Juf, ik wil mijn laatste jaar graag leuk afsluiten zou … alsjeblieft in een andere groep mogen”

Ik had natuurlijk kunnen zeggen dat we in het leven met iedereen om moeten leren gaan. Maar ze kwam voor zichzelf op en gaf haar grens aan, ik besloot haar wens in vervulling te laten gaan.

 Hoe zou jij gehandeld hebben? En maak jij weleens lastige collega’s mee?

Het lezen van zulke verhalen inspireert niet alleen leraren maar ook mensen uit het bedrijfsleven. Het is fijn om daarin meegenomen te kunnen worden en even een discussie aan te gaan, zodat we van elkaar kunnen leren.

Kost het veel tijd? Nee, alles wat recht uit je hart of gevoel komt, heb je zo geschreven. Levert het iets op? Zeker, je werkt aan relaties en wij mensen hunkeren daarnaar in ons leven.

 

Meer marketinginspiratie

Meer marketinginspiratie