Loading...

Voorheen was leidinggeven eenvoudig, je groeide in je functie en je kreeg gelijk meer aanzien en respect vanwege je titel. Tegenwoordig gaat het niet meer zo makkelijk er wordt meer van je verwacht als leidinggevende. Zoals vaak wordt gezegd “respect moet je verdienen”. Maar hoe verdien je dat? 

We leven in een tijdperk waarin we vrijer zijn dan ooit. Dit uit zich natuurlijk ook op de werkvloer. Deze vrijheid en daarmee de creativiteit die vrijkomt, moeten goed worden ingezet anders gaat het alleen maar tegen je werken. Daarom staan hieronder 5 punten waaraan een goede leidinggevende minimaal aan moet voldoen.

1. Luister om te begrijpen in plaats van luisteren om te reageren

Dit gebeurd nog te vaak. Vanuit frustratie, woede of een meningsverschil wordt er niet meer geluisterd naar elkaar. Een mens kan zich dagen lang opvreten vanwege een voorval en op het moment suprême wordt alles eruit gegooid.  Met als resultaat, twee mensen die alles eruit hebben gegooid, maar niks hebben bereikt. Ze begrijpen elkaar nog steeds niet. Waarschijnlijk zijn alleen maar gefrustreerder geworden. 

Zorg ervoor dat je als leidinggevende de tijd neemt om je medewerker te begrijpen. Laat er geen dagen overheen gaan voordat dingen worden uitgepraat. Stel zoveel mogelijk vragen om de situatie in kaart te brengen en laat dan pas jouw mening weten. 

2. Laat waardering blijken

Iedereen wilt waardering voor wat hij doet. En over het algemeen zijn we in Nederland wel goed in het tonen van waardering. Maar timing is hierbij essentieel. 

  • Wacht niet te lang met het tonen van waardering
  • Pak je moment, vertel het niet op het moment dat een medewerker bij je vandaan loopt
  • Doe het niet te vaak, anders is het niet meer veel waard
  • Waardeer medewerkers evenredig

3. Moedig medewerkers aan om hun visie te delen, laat ze onderdeel zijn

We willen er allemaal bij horen. We willen onderdeel uitmaken van een team, grote dingen meemaken, maar vooral onze mening delen. We kijken allemaal anders tegen onderwerpen aan, we hebben allemaal onze eigen expertise. Als leidinggevende zie en hoor je niet meer alles van de werkvloer, wees dan dankbaar als medewerkers komen met feedback op tips. 

Zij zien waarschijnlijk dingen die jij allang niet meer ziet. Daarnaast kan het zorgen voor nieuwe ontwikkelingen omdat het je blikt verreikt. 

4. Denk mee met hun persoonlijke groei, laat ze ontwikkelen

Dit punt geldt vooral voor de jongere werknemers die op de hoogte willen blijven van de laatste trends en willen groeien in hun functie. Mensen worden gelukkig van persoonlijke groei, dat zorgt ervoor dat ze ergens op terug kunnen kijken. Aan jou als leidinggevende de taak om hun groei te stimuleren.

Het komt nog te vaak voor dat groei wordt belemmerd omdat medewerkers juist uitvoerend heel sterk zijn. De persoonlijke groei wordt dan geremd omdat vervanging moeilijk te vinden is. Met als resultaat, ongelukkige medewerkers die hun geluk ergens anders gaan zoeken. 

5. Durf ook je eigen fouten toe te geven

Het beste punt heb ik voor het laatst bewaard. In mijn opzicht verdien je pas respect als je ook je eigen fouten durft toe te geven. Dan laat je pas zien dat jij als leidinggevende er ook van hebt geleerd, dat je niet bang bent om onderuit te gaan. Het toont daarnaast ook een vorm van teamgevoel. 

Just remember! Een goede leidinggevende zorgt er niet alleen voor dat er productief wordt gewerkt, maar ook dat de medewerkers met een fijn gevoel naar hun werk gaan.

2018-05-27T20:03:20+00:00

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op