Koppel Mailchimp aan Google Analytics

Je bent ongetwijfeld wel bekend met Mailchimp, één van de meest bekende e-mailmarketingtools. Voor veel bedrijven is hij favoriet omdat het programma in de gratis versie al vrij uitgebreid is. Als echte Nederlander wil ik dan ook alles uit deze gratis tool halen. Om te beginnen met een Google Analytics koppeling!

Waarom Mailchimp koppelen?

Als online marketeer wil je zoveel mogelijk informatie verzamelen over je bezoeker. Daarnaast ben je benieuwd wat voor effect jouw marketingactiviteiten hebben op jouw site. Op zo’n moment is het belangrijk om al je kanalen slim aan elkaar te koppelen. Via Google Analytics krijg je andere informatie over je “mailchimp bezoeker” dan via het dashboard van Mailchimp zelf.

Hoe werkt de koppeling met Analytics?

Toen ik de koppeling met Analytics voor het eerst zelf ontdekte was ik verbaasd hoe eenvoudig dit ging! Login op je mailchimp account ga naar je account > integrations en klik Google aan. Je hoeft alleen maar in te loggen om je Google account. De koppeling is dan gelijk gemaakt. Bij het opmaken van een nieuwe e-mailcampagne kan je de “Google Analytics Link Tracking” aan –of uitzetten. Je kunt ook de naam wijzigen van de link tracking zodat je hem eenvoudiger terug kun vinden in Google Analytics.

Waar is de koppeling zichtbaar?

In Google analytics vind je de informatie onder Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes. Zorg ervoor dat je de periode goed instelt! Je ziet dan de verschillende campagnes onder elkaar staan. Als je Google Adwords gebruikt, worden die campagnes hier ook zichtbaar. In de onderstaande afbeelding zie je het overzicht van de campagnes. Ik had mijn campagnes geen specifieke naam gegeven terwijl dit wel een mogelijkheid is binnen Mailchimp (fail!) Maar aan de datum kan ik alles terug herleiden. Je hebt gelijk al meer informatie over je bezoeker.

Maar misschien is het belangrijkste nog wel om de gedragsstroom te zien. In deze gedragsstroom zie je precies hoe de bezoeker over jouw site gaat en welke pagina’s belangrijk zijn.

Eindconclusie: Ik vind het een fijne integratie het zorgt ervoor dat ik net iets meer informatie krijg over mijn e-mailcampagne. Hierdoor kan ik gerichter mijn e-mailcampagnes opstellen en mijn rendement verhogen.

Meer marketinginspiratie