Misschien heb je hem op social media al voorbij zien komen, ik ben begonnen met de Powermadame Podcast. In maart schafte ik alle artikelen bij de Bax shop aan en ging ik vol enthousiasme aan de slag. Maar waarom ook nog een podcast starten?

De podcasttrend

In maart was het nog redelijk rustig op Spotify en Soundcloud, ondertussen schiet de ene na de andere podcastserie de grond uit. Elke ondernemer lijkt nu wel een podcast te starten. Maar waarom zijn die podcasts zo populair? Wij mensen willen in een korte tijd veel kennis tot ons nemen, we willen elke minuut van de dag nuttig besteden. Waar we eerst nog genoten van muziek of stilte gaan we nu wandelen met een podcast of zetten we een podcast op in de auto. We hebben een continue hunkering naar nieuws, informatie, kennisvergroting. En wij ondernemers spelen daar natuurlijk graag op in!

Is elke podcast informatief? Nee zeker niet er zijn ook een aantal podcasts die draaien op humor.

De Powermadame Podcast

Als marketingstrateeg vind ik het belangrijk om nieuwe marketingkanalen en trends te ontdekken. Ik dook daarom tijdens de corona in de podcastwereld. Ik wilde kijken of ik mijn verhaal ook op deze manier kon delen. Ik was al gewend aan bloggen en video’s opnemen, maar een podcast is heel iets anders. Kun je vloeiend je verhaal vertellen? Komt je humor wel over zonder beeld?

Toen ik begon vond ik het belangrijk om niet gelijk mijzelf van alles op te leggen. Ik wilde ontdekken of ik dit leuk vond om te doen. Hierbij vond ik het belangrijk om vrijuit te praten over wat voor mij op dat moment belangrijk was. Ik ontwikkelde dus geen podcastserie maar pakte elke keer een onderwerp wat die week voor mij een grote rol speelde. Dit maakt mijn podcasts persoonlijk en kwetsbaar maar het zorgde er ook voor dat ik mijn verhaal eenvoudig kon vertellen.

Een podcastserie opzetten

Wat vaak voorkomt is dat podcasts werken in series of seizoenen. Zo zijn er ondernemers die elke keer een deel van hun diensten toelichten of per onderwerp een aantal podcasts opnemen. Supergaaf als je zo gestructureerd je verhaal kunt vertellen! Op deze manier leren mensen je steeds beter kennen en leren zij vertrouwen op je expertise. Als je echt iets uit je podcast wilt halen, is dit dé manier!

Waarom een podcast starten als ondernemer

Uiteraard is dit jouw belangrijkste vraag: Moet ik ook een eigen podcast ontwikkelen? Je kunt al vrij laagdrempelig beginnen met een USB-microfoon die je op je computer kunt aansluiten en een gratis programma.

Als je een podcast wilt starten om er rijk van te worden dan moet ik je teleurstellen, dit succes is maar weinigen weggelegd. Je kunt een podcast zien als een verlengstuk van je marketing, het is moeilijk te meten wie er via je podcast bij je terecht is gekomen. Daarnaast gaat er veel tijd zitten in het uitdenken en opnemen van podcasts.

Mijn antwoord: Als je graag wilt dat marketingactiviteiten gelijk iets opleveren dan zou ik de podcast nog even links laten liggen.

Meer weten over mijn podcaststudio? Bekijk dan mijn video waarin ik je precies laat zien wat ik aangeschaft heb.