Loading...
Marketing 3.0 Philip Kotler

Afgelopen zomervakantie ging ik naar Zuid-Frankrijk, oftewel de Provence! Eén van mijn favoriete plaatsen is Aix-en-Provence. Een stad die bekend staat om de grote flessen AIX rosé, de schilder Cézanne en jáwel de Calissons! Ik ben gek op deze kleine traktatie en daarom besloten we deze vakantie een bezoekje te brengen aan het museum, waarbij we gelijk een kijkje konden nemen in de fabriek. Door middel van de marketingmix maak ik jullie bekend met deze Franse lekkernij!

  1. Product

Het is een klein snoepje bestaande uit een mix van amandelen, meloen en sinaasappels met daaroverheen een laagje van royal icing. Aan de onderkant van het snoepje zit een laagje eetpapier om alles mooi bij elkaar te houden. De grondstoffen van dit product zijn redelijk prijzig maar zorgen er wel voor dat dit snoepje glutenvrij is.

Ohja, nog iets leuks! In Aix kun je je eigen logo op de Calissons laten bedrukken, ik heb maar niet gekeken hoeveel dit zou kosten! 

  1. Prijs

Goedkoop zijn deze snoepjes zeker niet! Ik betaalde 6,90 voor 15 stuks, dat komt neer op 0,46 cent per stuk! Ik zie de Calissons daarom meer als een plaatsvervanger voor een chocolade bonbon, om het voor mezelf de rechtvaardigen dat ik dit bedrag uitgegeven heb.

  1. Plaats

De Calissons zijn goed verkrijgbaar in de Provence je kunt de Calissons vinden in 3 boutiques in Aix. Daarnaast zijn de Calissons ook te koop in de supermarkten. Verder is er een boutique in Parijs te vinden.

Als je in de Provence bent, zou ik de Calissons niet in de supermarkt kopen maar een boutique op zoeken. In de boutique kan je je eigen mix samenstellen. Calissons zijn er in veel verschillende smaken, dus het is leuk als je zelf kunt kiezen.

  1. Promotie

Als we kijken naar de promotie van de Calissons is het goed om te kijken naar het verhaal erachter. De Calissons zijn bekend geworden door de bruiloft van Jeanne de Laval met Koning René in 1454 in Aix-en-Provence. Voor deze gelegenheid bedacht de banketbakker van de koning een nieuw snoepje voor de jonge koningin die nauwelijks lachte.

Toen ze de Calissons proefde aan het eind van de bruiloft, lachte ze breeduit en vroeg “Hoe noem je deze lekkernijen?” Hij antwoordde met “Di Calin Soun”, oud frans voor: dit zijn knuffels.

Hierdoor zijn de Calissons onlosmakelijk verbonden aan de stad Aix-en-Provence. En dit laten ze super terugkomen in hun promotie. Overal in de stad wordt je op deze kleine snoepjes geattendeerd. Daarnaast zijn ze volop online te vinden, ze hebben een prachtige website en zijn op diverse social media kanalen te vinden.

  1. Personeel

Over het personeel is het moeilijk om een oordeel te geven. Ik heb alleen winkelervaring, wat ik mij herinner was het personeel niet heel denderend qua service. Dus dat is best een teleurstelling als je alles zo goed georganiseerd hebt. Het personeel zorgt toch voor een extra beleving.

Ik vond het super om op deze manier een marketingmodel te combineren met een vakantiebeleving. En hoop in het vervolg meer merken en bedrijven onder de loep te nemen door middel van ouderwetse marketingmodellen. To be continued!

2018-08-09T08:25:29+00:00

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op